Lägg miljonerna på själva bygget av Västlänken istället för på konstverk, tycker Britt-Marie. Hon är en av många som ofta passerar ”Blink” vid Olskroksmotet, det första av Västlänkens verk som lyfts på plats.
Ris och ros till Västlänkens konst
Men satsningen får inte bara kritik – av reaktioner i sociala medier att döma är åsikterna om verket Blink blandade.
– Riktigt häftigt, skriver en person.
– Så bra det blev, kommenterar en annan.
Samtidigt finns de som är mer kritiska och tycker att pengarna borde ha gått till något annat.
– Både ful och onödig, skriver en person.
– Finns det verkligen inte viktigare saker att lägga pengarna på, frågar sig en annan.
Växande budget
Konsten togs in i budgeten år 2016. Då låg totalsumman på 32 miljoner kronor, där Trafikverket skulle stå för 24 miljoner och Statens konstråd de resterande 8 miljonerna.
Detta var före urvalet av konstverk och konstnär hade gjorts. När det väl var genomfört 2018 sattes en ny budget till 47 miljoner kronor.
Nu har den summan växt till 74 miljoner kronor. Statens konstråd har gått in med ytterligare 2 miljoner medan resten bekostas av Trafikverket och det Västsvenska paketet.
Bakgrunden till ökningen är bland annat inflation, allmän prisutvecklingen samt att Trafikverket ställt större tekniska krav på konstverken för att de ska hålla längre.
Det är ingen nyhet att prislappen för bygget av Västlänken dragit iväg. Så sent som 2023 meddelade Trafikverket att projektet skulle bli dyrare och ta längre tid att genomföra.
I klippet kan du se förbipasserande reagera på det första av Västlänkens konstverk.
KOSTNADSUTVECKLING VÄSTLÄNKEN
Projektets ursprungsbudget uppgår i 2009 års prisnivå till 20 miljarder kronor. Trafikverkets nya bedömning är ett spann från 24,1 till 27,1 miljarder, med en trolig kostnad på 25,7 miljarder.
Omräknat till dagens prisnivå är ursprungsbudgeten 28,4 miljarder, det nya spannet är mellan 34,3 till 38,5 miljarder, med en trolig totalkostnad på 36,5 miljarder. Totalt sett innebär detta en ökning på mellan cirka 20 till 35 procent.
Källa: Trafikverket