• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Projektchefen för Västlänken, Bo Larsson, berättar att projektet både blir dyrare och försenas. Foto: Magnus Dennert/SVT

Ny prognos: Västlänken kan bli sex år försenad

Uppdaterad
Publicerad

8 miljarder dyrare och upp till sex år försenad. Det var siffror som Trafikverket presenterade på en presskonferens om Västlänken på torsdagseftermiddagen.

– Att se in framtiden är inte alldeles enkelt, säger Bo Larsson som är projektchef.

Under torsdagseftermiddagen informerade Trafikverkets regiondirektör Väst, Jörgen Einarsson och projektchefen för Västlänken, Bo Larsson statusen för projektet Västlänken.

– Det har varit en tuff och jobbig resa, säger Bo Larsson under den hastigt insatta presskonferensen.

Västlänken

Budgeten har ändrats – ökade kostnader

Projektets ursprungsbudget uppgår i 2009 års prisnivå till 20 miljarder kronor. Trafikverkets nya bedömning är ett spann från 24,1 till 27,1 miljarder, med en trolig kostnad på 25,7 miljarder. Omräknat till dagens prisnivå är ursprungsbudgeten 28,4 miljarder, det nya spannet är mellan 34,3 till 38,5 miljarder, med en trolig totalkostnad på 36,5 miljarder.

Totalt sett innebär detta en ökning av kostnaden mellan cirka 20 till 35 procent. Anledningen till detta är enligt Bo Larsson bland annat förbättringar av anläggningen, ökade kostnader precis som i övriga samhället och hävning av kontraktet för Haga.

– Att se in framtiden är inte alldeles enkelt. Vi jobbar för att hålla nere kostnaderna, fortsätter Bo Larsson.

Ska vara helt färdigt 2032

Som prognosen ser ut nu framgår att hela bygget av Västlänken mest troligt är färdigt 2032 men att delarna vid Haga och Korsvägen tros vara färdiga 2030 för trafikstart.

– Jag känner att vi nu har en väl genomarbetad bedömning även om det så klart alltid finns osäkerheter i den här typen av projekt, vilket är en del av vår vardag, säger Bo Larsson, projektchef Västlänken.

Men han medger ändå att förseningarna och kostnaderna är en motgång.

– Det finns en besvikelse och en sorg i att vi inte fått alla entreprenörer att leverera det vi önskat, säger han.

SVT Nyheter Väst har tidigare berättat om att Trafikverket medgett att man inte vetat vad Västlänken kommer att kosta, samt att den tänka budgeten inte kommer att hålla.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Västlänken

Mer i ämnet