Under torsdagseftermiddagen informerade Trafikverkets regiondirektör Väst, Jörgen Einarsson och projektchefen för Västlänken, Bo Larsson statusen för projektet Västlänken.
– Det har varit en tuff och jobbig resa, säger Bo Larsson under den hastigt insatta presskonferensen.
Budgeten har ändrats – ökade kostnader
Projektets ursprungsbudget uppgår i 2009 års prisnivå till 20 miljarder kronor. Trafikverkets nya bedömning är ett spann från 24,1 till 27,1 miljarder, med en trolig kostnad på 25,7 miljarder. Omräknat till dagens prisnivå är ursprungsbudgeten 28,4 miljarder, det nya spannet är mellan 34,3 till 38,5 miljarder, med en trolig totalkostnad på 36,5 miljarder.
Totalt sett innebär detta en ökning av kostnaden mellan cirka 20 till 35 procent. Anledningen till detta är enligt Bo Larsson bland annat förbättringar av anläggningen, ökade kostnader precis som i övriga samhället och hävning av kontraktet för Haga.
– Att se in framtiden är inte alldeles enkelt. Vi jobbar för att hålla nere kostnaderna, fortsätter Bo Larsson.
Ska vara helt färdigt 2032
Som prognosen ser ut nu framgår att hela bygget av Västlänken mest troligt är färdigt 2032 men att delarna vid Haga och Korsvägen tros vara färdiga 2030 för trafikstart.
– Jag känner att vi nu har en väl genomarbetad bedömning även om det så klart alltid finns osäkerheter i den här typen av projekt, vilket är en del av vår vardag, säger Bo Larsson, projektchef Västlänken.
Men han medger ändå att förseningarna och kostnaderna är en motgång.
– Det finns en besvikelse och en sorg i att vi inte fått alla entreprenörer att leverera det vi önskat, säger han.
SVT Nyheter Väst har tidigare berättat om att Trafikverket medgett att man inte vetat vad Västlänken kommer att kosta, samt att den tänka budgeten inte kommer att hålla.