Innan bygget startade angav Trafikverket en ”återbetalningstid” för koldioxidutsläppen från bygget på cirka 15 år. Tanken var att transporter via tåg istället för på väg skulle minska utsläppen när Västlänken var klar.
När vi intervjuar kommunalrådet Karin Pleijel (MP) så går hon ännu längre och säger att det handlar om mindre än 5–15 år.
– Det blir en kortare och kortare tid, vi lever i en tid när det blir lättare och lättare att få tag i klimatneutrala produkter.
Vad stödjer du det på?
– Det är ju de beräkningar som Trafikverket har gjort, jag utgår ifrån att de har expertis och vet vad de håller på med.
Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i Göteborg uppger via mail att de står bakom Karin Pleijels uttalanden.
”Den siffran stämmer inte så bra”
Men att bygga Västlänken kommer kräva mer betong än beräknat, vilket medför ökade koldioxidutsläpp, visar SVT:s avslöjande. Det gör att utsläppskalkylen inte kommer att hålla.
Dessutom dömer forskaren Inge Vierth ut den klimatkalkyl som gjordes före bygget. Och nu uppger även Trafikverket att siffran 15 år inte längre är relevant.
– Jag skulle säga att den där siffran inte stämmer så bra i dag, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.
Varför inte?
– Förmodligen kommer själva projektet att släppa ut mer än vad vi trodde då. Och om utsläppen går ner till noll i transportsektorn så kommer ju den här så kallade återbetalningstiden faktiskt bli oändlig, säger han.
”Ingen har en kristallkula”
Trafikverket kan alltså i dag inte uppge någon ny så kallad återbetalningstid, men när vi återkommer till Karin Pleijel med deras besked så tonar hon ner klimatargumentet.
– Ingen har en kristallkula och kan veta exakt hur det blir. Men det är ju viktigt att förstå att Västlänken är ju inte primärt ett klimatprojekt. Västlänken är ett projekt som också har positiva effekter för klimatet, säger hon.