Till vänster en bild på Gårdatunneln, till höger Inge Vierth.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad är det som gör att Trafikverkets klimatkalkyl inte stämmer? Hör forskaren Inge Vierth förklara. Foto: SVT

Expert: Västlänkens klimatkalkyl hade flera brister från början

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverkets klimatkalkyl för Västlänken hade stora brister redan före bygget, enligt forskaren Inge Vierth.

Koldioxidutsläppen skulle minska genom att fler godståg skulle kunna köra genom Gårdatunneln. Men Trafikverket underskattade kostnaden för godståg och räknade inte med kostnader för lastning och lossning, uppger hon.

– Det är anmärkningsvärt.

Trafikverkets klimatkalkyl för Västlänken spricker och betongen kommer släppa ut cirka 50 procent mer koldioxid än beräknat.

I miljökonsekvensbeskrivningen från 2016 skriver Trafikverket att de räknar med en ”återbetalningstid” från byggets utsläpp på cirka 15 år, bland annat eftersom mer gods ska lastas på tåg istället för på lastbil.

Västlänken

Det skulle göra att utsläppen av koldioxid minskade med 20 000 ton per år när Västlänken är klar. Ytterligare 4 000 ton per år skulle försvinna med hjälp av minskad biltrafik.

Saknas kostnader för lastning och lossning

Men den så kallade Godskalkylen som låg till grund för den samhällsekonomiska bedömningen av Västlänken har flera brister. Något som GP också skrivit om.

Trafikverket har överdrivit nyttan med godståg jämfört med lastbilstransporter, menar Inge Vierth på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, som granskat Trafikverkets dokument åt SVT.

– Jag kan inte se att de räknat med kostnader för lastning och lossning, säger hon.

”Förenklingar av verkligheten”

Sådana här utredningar om miljökonsekvenser som Trafikverket gör ligger ju till grund för politiska beslut, de ska ju vara korrekta?

– Vi gör nog vad vi kan vid tillfället. Alla modeller är ju förenklingar av verkligheten och det ingår massvis av antaganden, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.

Nya bränslen

Forskaren Inge Vierth poängterar också att potentialen att minska koldioxidutsläppen med tåg minskat över tid eftersom man nu tillåter längre lastbilar och lastbilarna i högre grad drivs med alternativa bränslen och el.

– Lastbilarna fått renare och renare avgaser, så vinsten blir inte så stor som Trafikverket uppger, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Västlänken

Mer i ämnet