Den nya bron kommer att byggas mellan Packhuskajen och Hugo Hammars kaj i Göteborg, vilket är mellan de två redan befintliga broarna Hisingsbron och Älvsborgsbron. Men till skillnad från dem, så kommer den nya bron alltså endast vara till för gång- och cykeltrafikanter.
Efter ett års arbete är det nu bestämt hur den ska se ut. Enligt ett pressmeddelande från kommunen kommer bron att utformas med en ”unik siluett och tidlös elegans som i sin enkelhet smälter in i älvrummet.”
Då ska den vara klar
Om allt går som planerat kommer den nya gång- och cykelbron att vara på någon gång runt 2031-2033.
Den beräknade kostnaden för bron har ökat under projektets gång och ligger i nuläget på 1,2 miljarder. Det beror framför allt på uppdaterade myndighetskrav som har med den framtida godssjöfarten på Göta älv att göra. Men också på att bron har växt i omfång samt krav på nya tekniska system.
Prognosen: 17 500 cyklister dagligen
Göteborgs stad uppger att beräkningar visar att 17 500 cyklist dagligen kommer använda bron år 2050. Det baseras på exploateringsplaner för både bostäder och arbetsplatser på båda sidor av älven, bland annat med utbyggnaden av Backaplan, Lindholmen, Frihamnen, Södra älvstranden, Centralenområdet och Gullbergsvass.
Starta videon för att se bilderna på hur den nya bron kommer se ut.