• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Inte ett enda av de fyra delprojekten håller sig inom anbudens ramar, kan SVT Väst avslöja. Totalt har de fyra delarna i bygget av Västlänken hittills kostat 3,3 miljarder kronor mer än den totala kontraktssumman. Foto: SVT

Trafikverket erkänner: Vet inte vad Västlänken kommer att kosta

Uppdaterad
Publicerad

Pengarna för Västlänken kommer inte att räcka. Inte ett enda av de fyra delprojekten håller sig inom anbudens ramar, kan SVT Väst avslöja. Totalt har de fyra delarna i bygget av Västlänken hittills kostat 3,3 miljarder kronor mer än den totala kontraktssumman. Samtidigt återstår mer än hälften av arbetet.

De fyra delprojekten som ingår i järnvägstunneln Västlänken är Centralen, Kvarnberget, Haga och Korsvägen. När SVT Väst granskar kontrakten och går igenom samtliga fakturor framkommer att alla fyra projekt nu överskridit de avtalade kostnaderna.

Alla pengar förbrukade

Projektet vid Centralen, där tunnlar och en underjordisk station grävs ut, har fram till och med februari förbrukat hela kontraktssumman på 4,7 miljarder, när endast 41 procent är utgrävt.

Västlänken

Och då är Centralen det projekt som bäst håller i pengarna.

Värst när det gäller överfakturering är projekt Kvarnberget som redan kostat Trafikverket dubbelt mot kontraktssumman: 1,6 miljarder för ett kontrakt värt 800 miljoner. Med bara 23 procent utgrävt.

Mer än halva jobbet kvar

Och tidigare har SVT Väst avslöjat att Korsvägen fakturerats två miljarder kronor över kontraktet. Där är nu 42 procent av arbetet utfört.

Västlänken ingår i infrastruktursatsningen Västsvenska paketet, där Jörgen Einarsson är ordförande i ledningsgruppen. Han är också regional direktör för Trafikverket Väst och har tagit del av SVT:s genomgång.

Finns det något systemfel här?

– Det vet inte jag, eller det kan jag inte svara på, på det viset. Nu är du inne i ganska mycket detaljer som egentligen borde riktas till projektet, säger Jörgen Einarsson.

Tappat kontrollen på kostnaderna

Den sammanlagda kontraktssumman för de fyra delprojekten är 11,7 miljarder kronor. Fram till och med februari har 15 miljarder kronor fakturerats Trafikverket. En överfakturering på 3,3 miljarder kronor – i ett läge där mer än hälften av jobbet återstår.

Om jag förstått saken rätt vet du inte hur mycket Västlänken kommer att kosta?

– Nej.

Och inte heller när den kommer att bli klar?

– Jag kan inte säga ett slutdatum på Västlänken när den är färdig, nej, säger Jörgen Einarsson.

Projektet vid Haga står för närvarande stilla i väntan på en ny entreprenör, efter att den förra sagts upp av Trafikverket. Där har kostnaden överskridit den avtalade med 450 miljoner kronor.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Västlänken

Mer i ämnet