De fyra delprojekten som ingår i järnvägstunneln Västlänken är Centralen, Kvarnberget, Haga och Korsvägen. När SVT Väst granskar kontrakten och går igenom samtliga fakturor framkommer att alla fyra projekt nu överskridit de avtalade kostnaderna.
Alla pengar förbrukade
Projektet vid Centralen, där tunnlar och en underjordisk station grävs ut, har fram till och med februari förbrukat hela kontraktssumman på 4,7 miljarder, när endast 41 procent är utgrävt.
Och då är Centralen det projekt som bäst håller i pengarna.
Värst när det gäller överfakturering är projekt Kvarnberget som redan kostat Trafikverket dubbelt mot kontraktssumman: 1,6 miljarder för ett kontrakt värt 800 miljoner. Med bara 23 procent utgrävt.
Mer än halva jobbet kvar
Och tidigare har SVT Väst avslöjat att Korsvägen fakturerats två miljarder kronor över kontraktet. Där är nu 42 procent av arbetet utfört.
Västlänken ingår i infrastruktursatsningen Västsvenska paketet, där Jörgen Einarsson är ordförande i ledningsgruppen. Han är också regional direktör för Trafikverket Väst och har tagit del av SVT:s genomgång.
Finns det något systemfel här?
– Det vet inte jag, eller det kan jag inte svara på, på det viset. Nu är du inne i ganska mycket detaljer som egentligen borde riktas till projektet, säger Jörgen Einarsson.
Tappat kontrollen på kostnaderna
Den sammanlagda kontraktssumman för de fyra delprojekten är 11,7 miljarder kronor. Fram till och med februari har 15 miljarder kronor fakturerats Trafikverket. En överfakturering på 3,3 miljarder kronor – i ett läge där mer än hälften av jobbet återstår.
Om jag förstått saken rätt vet du inte hur mycket Västlänken kommer att kosta?
– Nej.
Och inte heller när den kommer att bli klar?
– Jag kan inte säga ett slutdatum på Västlänken när den är färdig, nej, säger Jörgen Einarsson.
Projektet vid Haga står för närvarande stilla i väntan på en ny entreprenör, efter att den förra sagts upp av Trafikverket. Där har kostnaden överskridit den avtalade med 450 miljoner kronor.