• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

En man, Bo Larsson som är Trafikverkets projektchef för Västlänken, delad bild från en tunnel där en maskin bygger,

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Vi tvistar om vem som är ansvarig för den sena uppstarten, säger Bo Larsson som är Trafikverkets projektchef för Västlänken. I klippet berättar han mer om situationen med entreprenören. Foto: SVT

Trafikverkets projektchef för Västlänken pressad av kostnaderna vid Korsvägen

Publicerad

En väldigt känslig förhandling. Så beskriver projektchefen Bo Larsson på Trafikverket läget vid Korsvägen, när kostnaderna för tunnelbygget nu uppgår till långt över 100 miljoner kronor – i månaden.

Det är en märkbart pressad projektchef som ansvarar för Västlänken. Sedan spaden sattes i jorden 2018 vid Korsvägen har inte ens hälften av tunneln där färdigställts. När SVT Nyheter Väst granskar kontraktet mellan entreprenörerna NCC/Wayss & Freytag och Trafikverket framgår det att arbetet till största del bedrivs på löpande räkning.

Om kostnaden överskrider 3,8 miljarder ska den överskjutande delen fördelas så att Trafikverket står för 80 procent av kostnaden och entreprenören för 20 procent. Och som SVT kunnat berätta har Trafikverket redan nu tagit emot fakturor på totalt 5,8 miljarder för projektet vid Korsvägen.

Västlänken

– De här kontrakten vi har var den inriktning vi hade inom Trafikverket för cirka 10-12 år sedan, för att vi skulle få en riskfördelning mellan oss som beställare och leverantören, säger Bo Larsson, projektchef Västlänken.

Känsliga förhandlingar med byggföretaget

SVT har varit i kontakt med NCC, som inte vill ge någon kommentar till uppgifterna, utan beskriver det hela som en ”känslig förhandling”.

Hur känslig är den?

– Väldigt känslig, säger Bo Larsson.

Under våren 2023 ska Trafikverket presentera en ny tidplan för färdigställandet av tunnlarna vid Korsvägen och Haga.

I klippet berättar Bo Larsson mer om situationen med entreprenören och om tunnelbygget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Västlänken

Mer i ämnet