Det är det svenska byggföretaget NCC, i samarbete med ett tyskt bolag, som bygger Västlänkens delprojekt vid Korsvägen. 2017 vann de kontraktet med ett bud på 3,8 miljarder kronor.
Korsvägen är en av tre blivande stationer i den nya tågtunneln under centrala Göteborg.
SVT Väst har gått igenom samtliga fakturor för bygget vid Korsvägen och kan avslöja att Trafikverket redan blivit fakturerade 5,8 miljarder kronor. Det är två miljarder kronor mer än det vinnande anbudet – och då är stationen med anslutande tunnlar långt ifrån färdigbyggda.
Mer än hälften av tunneln återstår
Den senaste uppdateringen på Trafikverkets hemsida visar att bara 41 procent av huvudtunneln vid Korsvägen är klar. Mer än hälften återstår att bygga.
Vid en granskning av kontraktet mellan Trafikverket och NCC framgår att NCC till största del jobbar på löpande räkning. En liten del av kontraktet på 3,8 miljarder är fast ersättning, drygt 400 miljoner kronor, resten är rörlig. Det syns även i faktureringen, där den rörliga ersättningen den senaste tiden ligger på över 100 miljoner kronor – i månaden.
Bo Larsson är Trafikverkets projektchef för hela Västlänken. Han bekräftar att fakturorna från Korsvägen på 5,8 miljarder kronor stämmer.
– Kontraktet är baserat på ett riktpris. Går man över riktpriset kommer Trafikverket bara betala över 80 procent av kostnaderna, säger Bo Larsson.
Men över 100 miljoner i månaden enbart för Korsvägen, är du inte orolig?
– Ja, men jag är alltid orolig för kostnaderna.
NCC vill inte närmare kommentera uppgifterna, utan hänvisar till att det pågår förhandlingar med Trafikverket.