Det är en märkbart pressad projektchef som ansvarar för Västlänken. Sedan spaden sattes i jorden 2018 vid Korsvägen har inte ens hälften av tunneln där färdigställts. När SVT Nyheter Väst granskar kontraktet mellan entreprenörerna NCC/Wayss & Freytag och Trafikverket framgår det att arbetet till största del bedrivs på löpande räkning.
Om kostnaden överskrider 3,8 miljarder ska den överskjutande delen fördelas så att Trafikverket står för 80 procent av kostnaden och entreprenören för 20 procent. Och som SVT kunnat berätta har Trafikverket redan nu tagit emot fakturor på totalt 5,8 miljarder för projektet vid Korsvägen.
– De här kontrakten vi har var den inriktning vi hade inom Trafikverket för cirka 10-12 år sedan, för att vi skulle få en riskfördelning mellan oss som beställare och leverantören, säger Bo Larsson, projektchef Västlänken.
Känsliga förhandlingar med byggföretaget
SVT har varit i kontakt med NCC, som inte vill ge någon kommentar till uppgifterna, utan beskriver det hela som en ”känslig förhandling”.
Hur känslig är den?
– Väldigt känslig, säger Bo Larsson.
Under våren 2023 ska Trafikverket presentera en ny tidplan för färdigställandet av tunnlarna vid Korsvägen och Haga.
I klippet berättar Bo Larsson mer om situationen med entreprenören och om tunnelbygget.