Två personer i reflexjackor står vid en byggarbetsplats, vid Olskroken i Göteborg, och pekar mot en stor, rosa skulptur som är omgiven av byggställningar. I bakgrunden syns trafikskyltar och en del av en väg. Himlen är grå och molnig, vilket ger en känsla av att arbetet fortfarande pågår kring skulpturen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Blink” av den tyska konstnären Katharina Grosse är en del av den konstsatsning som görs i bygget av Västlänken i Göteborg – se hur notan för satsningen vuxit. Foto: Kristian Åkergren/SVT

Kostnaden för konst till Västlänken fördubblad: ”Ser ut som en rosa elefant”

Uppdaterad
Publicerad

Den planerades att kosta 32 miljoner kronor – konsten som byggs i anslutning till Västlänken i Göteborg. Men åtta år senare har notan mer än fördubblats. Och åsikterna om såväl prislapp som verkens skönhet går isär.

– Helt hutlöst, säger göteborgaren Britt-Marie Ljungström.

Lägg miljonerna på själva bygget av Västlänken istället för på konstverk, tycker Britt-Marie. Hon är en av många som ofta passerar ”Blink” vid Olskroksmotet, det första av Västlänkens verk som lyfts på plats.

Ris och ros till Västlänkens konst

Men satsningen får inte bara kritik – av reaktioner i sociala medier att döma är åsikterna om verket Blink blandade.

– Riktigt häftigt, skriver en person.

– Så bra det blev, kommenterar en annan.

Samtidigt finns de som är mer kritiska och tycker att pengarna borde ha gått till något annat.

– Både ful och onödig, skriver en person.

– Finns det verkligen inte viktigare saker att lägga pengarna på, frågar sig en annan.

Växande budget

Konsten togs in i budgeten år 2016. Då låg totalsumman på 32 miljoner kronor, där Trafikverket skulle stå för 24 miljoner och Statens konstråd de resterande 8 miljonerna.

Detta var före urvalet av konstverk och konstnär hade gjorts. När det väl var genomfört 2018 sattes en ny budget till 47 miljoner kronor.

Nu har den summan växt till 74 miljoner kronor. Statens konstråd har gått in med ytterligare 2 miljoner medan resten bekostas av Trafikverket och det Västsvenska paketet.

Bakgrunden till ökningen är bland annat inflation, allmän prisutvecklingen samt att Trafikverket ställt större tekniska krav på konstverken för att de ska hålla längre.

Det är ingen nyhet att prislappen för bygget av Västlänken dragit iväg. Så sent som 2023 meddelade Trafikverket att projektet skulle bli dyrare och ta längre tid att genomföra.

I klippet kan du se förbipasserande reagera på det första av Västlänkens konstverk.

En delad bild med två sektioner. Den vänstra sektionen visar en detaljerad vy av en kyrktorn med en metallskulptur i förgrunden. Den högra sektionen visar en modern tågstation med flera personer som väntar på tåget, samt en hållplatsbänk och ett tågfordon synligt i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Starta klippet för att se fyra konstverk som uppförs i anslutning till Västlänken – där bland annat konstverket ”Rainbow snake” vid station Haga ingår. Foto: SVT/Trafikverket/TRMW

KOSTNADSUTVECKLING VÄSTLÄNKEN

Projektets ursprungsbudget uppgår i 2009 års prisnivå till 20 miljarder kronor. Trafikverkets nya bedömning är ett spann från 24,1 till 27,1 miljarder, med en trolig kostnad på 25,7 miljarder.

Omräknat till dagens prisnivå är ursprungsbudgeten 28,4 miljarder, det nya spannet är mellan 34,3 till 38,5 miljarder, med en trolig totalkostnad på 36,5 miljarder. Totalt sett innebär detta en ökning på mellan cirka 20 till 35 procent.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.