25 lag från 19 länder tävlade i olika precisionsgrenar. Bland de tävlande fanns Drazen Komljenovic och Annika Gunnarsson från Göteborg. Förarna fick dagen före tävlingen provköra Stuttgarts spårvagnar, innan de på allvar skulle tävla.
Grenarna handlade bland annat om speciella inbromsningar, att accelerera upp till en viss hastighet utan att se hastighetsmätaren och att stanna vagnens bakre dörrpar vi en speciell markering utan att titta i backspeglarna. Allt avslutades med spårvagnsbowling.
– Man samlar poäng i de olika grenarna, Stockholm lyckades ta poäng i flesta grenar och vi tog inte lika många poäng, säger Annette Johansson, kommunikationschef vid Göteborgs spårvägar.
Stockholm slutade därmed på en förstaplats medan Göteborg hamnade på plats fem. Att Stockholm besegrade Göteborg verkar Anette Johansson inte allt för besviken över.
– Jag tror att våra förare är väldigt nöjda och de är kollegor i samma yrke och de är där för att lära sig av varandra, säger hon.
EM i Göteborg?
Det är tredje året i rad som Göteborg är med och tävlar, och Anette Johansson öppnar för att mästerskapet skulle kunna hållas i Göteborg i framtiden.
– Det är något vi funderar på, att det i framtiden skulle passa att ha tävlingen här.
Slutresultat
1. Stockholm
2. Frankfurt
3. Bergen
4. Dresden
5. Göteborg