Bygget av den nya Hisingbron har pågått i två år nu, och det mesta har gått bra. Grundläggningen är klar. Allt är pålat och gjutet, men stora förseningar av stål ifrån Spanien hotar nu tidsplanen.
-Jag tycker allt har gått bra de här två åren vi har hållit på. Detta är egentligen första förseningen vi åkt på när stålet kommer sent ifrån Spanien, säger Susanne Viberg, projektledare på Trafikkontoret för Hisingsbron.
Står man och tittar på bygget så ser man tillfälliga stöd mellan de färdiga betongpelarna som bara väntar på att tas bort. På dessa stöd skall stålbalkarna från Spanien sedan läggas upp. Men stålbalkarna är åtta månader försenade och kommer inte förrän tidigast i höst.
Marginalerna är nästan borta
Det är ett problem för Hisingsbron som i princip bara ska bestå av stål och betong, och de största och viktigaste stålkonstruktionerna är de som fortfarande är kvar i Spanien.
– Det är så att marginalerna i tidplanen har delvis ätits upp, säger Carl-Anton Holmgren, projektchef på Trafikkontoret för Hisingsbron.
För att hantera situationen har man fått planera om sitt arbete, men den tidsbuffert man hade för oväntade händelser i början av bygget är nu i det närmaste slut.
– Vi har betydligt mindre kvar vilket gör att det blir större risker för oss, säger Carl-Anton Holmgren.
Bron är planerad att öppna 2021
Hisingsbron är planerad att öppna för bilar, cyklar, fotgängare och bussar under våren 2021 och för spårvagnar under hösten samma år. Så större marginaler hade varit tacksamt.
– Så är det ju. Men det känns inte omöjligt och det finns fortfarande möjligheter att pressa tiden så att vi blir klara tid, säger Susanne Viberg, projektledare på Trafikkontoret för Hisingsbron.