Molly i randig tröja, tjej som läser lärarutbildningen vid Högskolan i Borås

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SVT hänger med på en biologiföreläsning för studenterna i årskurs tre för lärarprogrammet F-3 vid Högskolan i Borås. Foto: Hanna Aqvilin/SVT

Studenten Molly om krisen: ”Negativa debatten gör att fler inte vill bli lärare”

Uppdaterad
Publicerad

Färre vill utbilda sig till behörig lärare vid Högskolan i Borås. Men för Molly Marmander som läser lärarutbildningens tredje år var det viktigt att utbilda sig.

– Den negativa debatten gör att fler inte vill bli lärare. Vi behöver visa att man kan ha en vardag som går ihop när man arbetar som lärare, säger Molly.

20 heltidstjänster för undervisande personal ska bort från lärarprogrammet vid Högskolan i Borås – något som studenterna märker av.

– Det är jättetråkigt att färre vill utbilda sig till lärare. Risken är ju också att man inte får bra lärare på lärarutbildningen om det är få sökande. Hittills har det varit väldigt bra, kompetenta lärare på vår utbildning och det har inte drabbat oss som går nu, säger Molly Marmander, grundlärarstudent F-3.

Vad ser du fram emot mest när du är behörig lågstadielärare?

– Jag längtar verkligen efter att jobba och vara med mina elever, det är det jag tycker är roligt!

Läraren Maria lämnar jobbet på högskolan: ”Aldrig roligt”

En av dem som har valt att ta ett avgångspaket är biologiläraren och universitetslektorn Maria Ferlin.

– Det är aldrig roligt när man måste sluta. Jag kommer sakna jobbet. Så ett frö till nyfikenhet hos studenterna – det är nog det som är allra roligast, säger Maria Ferlin.

– Om studenterna varit ute på sådana här upplevelser, är chansen stor att de även tar med sina barn ut också, säger Maria.

Se klippet från biologiföreläsningen vid Kypesjön i Borås.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.