Det handlar om en helt ny tågbana mellan Göteborg och Stockholm, där tågen ska kunna susa fram i över 300 kilometer i timmen. Men exakt hur hur banan ska finansieras är oklart. Det ska det förhandlas om mellan stat och kommuner. Inför de kommande förhandlingarna så har berörda kommuner som Borås fått i uppdrag att ta fram ett underlag.
Till exempel hur mycket nya bostäder kan byggas, vilken ekonomiska nytta ges i form av restidsvinster och effekter på arbetsmarknad. Men när Borås idag presenterade sitt underlag saknades konkreta siffror på detta.
– Vi kan konstatera att den kommer att ge nyttor för staden, men när vi inte ens vet var stationen ska ligga i Borås är det inte möjligt att göra precisa bedömningar i form av kronor och ören, säger kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson, (S).
Vill ha central station
Något Boråspolitikerna trycker på är därför stationens placering – att den ska ligga centralt i stan.
– Vi har det tredje största pendlingsstråket mellan Borås och Göteborg. Ska den pendlingen fungera effektivt måste vi ha tät trafik och ett centralt stationsläge, säger Ulf Olsson.
Förhandlingen kring Götalandsbanan är tänkt att börja nästa år.