Thomas Jakobsson, Faktumförsäljare i Göteborg, försöker hålla humöret uppe, trots ett ras i försäljningen under pandemins år. Foto: SVT

Faktumförsäljare håller modet uppe – trots tungt coronaår

Uppdaterad
Publicerad

De hemlösas tidning, Faktum, har hittills i år tappat en tredjedel av sina inkomster. Covid-19 ställer till problem för gatuförsäljningen. Ett normalt år står decemberförsäljningen för 40 procent av årsintäkterna men när Sverige nu stänger ned inför jul skapar det stor oro.

– Det finns en stor rädsla, säger Sarah Britz, ansvarig utgivare för tidningen Faktum.

Hur den svenska julinsamlingen av gåvor kommer att gå vet ingen. Men många inom branschen märker redan att gatu- och secondhandförsäljningen minskat kraftigt. Och i våras uppskattade branschorganisationen Giva att bidragen kan minska med en halv till en miljard kronor.

Faktumförsäljaren Thomas Jakobsson delar bilden att det är svårt med tidningsförsäljning i coronatider. Han säger att hans egen inkomst gått ned till hälften men ser ändå ljuspunkter i tillvaron: han har varit nykter i över hundra dagar och drömmer nu om att kunna försörja sig som författare.

Coronaviruset i Västsverige

– Men jag förstår verkligen folk som är försiktiga. Många kommer fram till mig och jag blir lite som en terapeut. Men det gör mig ingenting för jag älskar att prata med människor. Många anförtror sig saker till mig och det ser jag som en extra funktion, som jag inte hade förra året vid den här tiden.

”Dubbelt orolig”

Så du får ändå till ett annat slags möte med människor?

– Ja, det blir ju så att i dagens situation så förstår folk mig på ett annat sätt. Folk riskerar ju att bli av med jobbet. Så jag känner faktiskt att människor är mer vänliga – även om dom inte köper så värst mycket.  

Sarah Britz, ansvarig utgivare på tidningen Faktum, är dubbelt orolig för Thomas och de andra försäljarna:

– Det finns en stor rädsla, dels är ju försäljarna en stor riskgrupp och dels börjar ju svenskarna att ta det här med corona på allvar nu. Jag ser hur lite folk det är på stan. Och vår affärsmodell går ut på att mötas på gatan. Vi har försökt att möta detta med att sälja en e-prenumeration och med Swish, så vi gör vad vi kan för att hjälpa och skydda försäljarna, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Västsverige

Mer i ämnet