– Fortfarande så är tankarna hos de anhöriga och kollegorna, men naturligtvis väcker det funderingar kring yrket i stort. Det är inte vilket yrke som helst. Det är väldigt speciellt och vi utsätter oss för faror ganska frekvent, säger Polisförbundets ordförande i region väst, Katharina von Sydow.
Enligt Niklas Lindrot, administratör på Svenska polismäns minnesportal, har 99 polismän dött i tjänsten sedan 1900. Många minns polismorden i Malexander 1999, eller Leif Widengren som sköts till döds vid ett värdetransportrån 1992, men faktum är att trafiken utgör en av de större riskerna för poliser.
Ett farligt moment
– På sikt får vi titta på vad det här var för händelse, om det hade gått att undvika. Nu kan vi bara konstatera att väldigt många av de tillfällen då polismän förolyckas i tjänsten är kopplade till trafik. Det är ett väldigt farligt moment, men det finns inga självklara lösningar, som jag ser just nu, att undvika sådana här risker, säger Erik Nord, polisområdeschef i Storgöteborg.
Polisens arbete omgärdas av rutiner och regler, men vid insatser som den polisen åkte ut på i går arbetar man efter vad som kallas uppdragstaktik, vilket innebär att varje patrull själva ska avgöra hur en situation ska hanteras. Enligt Erik Nord är det en framgångsfaktor för att lösa till exempel rånbrott.
Svårt med rutiner
Att skapa rutiner för den typen av situationer är svårt, tror Kaharina von Sydow.
– All blåljuspersonal vet vilken fara det är utmed vägarna, men olyckor händer. Självklart är det så att varje polis i varje situation väger risker mot uppdrag. Vi är också väldigt hängivna och vill göra ett bra jobb. Vilket jag är övertygad om att min kollega fokuserade på i går.