Nästan hundra Tele2-kunder utsatta för ID-kapning

Uppdaterad
Publicerad

Uppemot hundra kunder till mobiloperatören Tele2 har blivit utsatta för så kallad ID-kapning. Nya SIM-kort ska ha aktiverats i befintliga Tele2-kunders namn utan deras eller telefonbolagets kännedom.

– Vi ser väldigt allvarligt på det här och har polisanmält bedrägerierna. Just nu håller vi på och kontaktar de kunder som det påverkar, säger Oliver Carrà, presschef på Tele2 Sverige.

En som drabbats är göteborgaren Gürcan Özaksel. Härom veckan slutade plötsligt hans telefoner att fungera och när han kontaktade kundtjänst fick han ett oväntat besked.

– De sa att jag aktiverat två nya SIM-kort, hämtat ut dem i en butik och eventuellt även beställt två telefoner. Då blev jag riktigt rädd och tänkte ”vad har hänt”? , säger Gürcan Özaksel.

Utan telefon i fem dagar

Enligt Tele2 har Gürcan råkat ut för en så kallad identitetskapning. Någon har beställt nya SIM-kort i hans namn och ringt dyra betalnummer. Gürcans samtliga abonnemang spärrades helt och han blev utan fungerande telefon i fem dagar. I veckan efter att bedrägeriet uppdagades upptäckte han även att hans mobilkostnader var flera gånger högre än normalt.  Han har nu fått ett SMS från Tele2 om att han inte kommer att behöva betala. Men han är missnöjd med hur mobiloperatörens kundtjänst agerat.

– Jag fick ingen hjälp, det var total okunskap på kundtjänsten och de var arroganta. Det var rena anklagelser om att jag gjort fel och att det var mitt misstag. säger Gürcan Özaksel.

Vad känner du över det?

– Man tänker att Tele2 är ett stort bolag och tänker ”hur kan detta hända?”.

Nu i efterhand ber Tele2:s presstjänst Gürcan om ursäkt.

– Det är naturligtvis väldigt tråkigt att höra och vi kan bara beklaga. Vi arbetar nu för att vår kundservice proaktivt ska söka upp kunder som påverkats av dessa tråkiga bedrägerier. Det är viktigt att framhålla att inga av våra kunder kommer att lida ekonomisk skada, det ansvaret tar naturligtvis vi på oss, säger Oliver Carrà.

Polisutredning pågår

Tele2 bekräftar att uppemot hundra kunder över hela landet drabbats på likande sätt som Gürcan. De vill själva inte försöka förklara hur bedrägerierna ägt rum utan hänvisar till pågående polisutredning. Men enligt uppgifter till SVT Nyheter Väst ska bedragarna inte bara ha kommit över Tele2-kunders personuppgifter. De ska även ha utnyttjat ett butiks-ID som tillhör en återförsäljare på Tjörn och på så sätt aktiverat de nya SIM-korten.

– Nu är det en polissak och vi bistår dem med allt vi kan för att de ska kunna genomföra den utredning som nu pågår, säger Oliver Carrà.

Gürcan Özaksels telefoner fungerar igen. Men han är fortfarande missnöjd med den information han fått och känner sig inte längre trygg som kund på Tele2.

– Nej, har de råkat ut för detta nu, vad säger då att det inte kan hända igen, säger Gürcan Özaksel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.