Sedan i våras är ostindiefararen Götheborg till salu eftersom Svenska ostindiska companiet inte har några pengar kvar till driften av segelfartyget. Till årsskiftet är pengarna slut och all verksamhet på fartyget kommer att upphöra. Bland personalen stiger oron över framtiden.
Läs mer: Götheborg till salu
”Vet du hur lite tid det är kvar”, så står det i det Facebookupprop som volontärer och personal på ostindiefararen publicerade i helgen. ”Låt inte Götheborg gå förlorad, låt henne fortsätta segla världen runt som ambassadör för Göteborg och Sverige”.
– Just nu håller vi på att plocka ner riggen för vinterförvaring, risken är att det är sista gången, konstaterar Marie-Louise Edholm som är en av ett tiotal anställda som arbetar med ostindiefararen.
Kostar tio miljoner per år
Hon konstaterar att det egentligen inte är någonting konstigt med att ekonomin är ansträngd.
– Problemet med ett sådant här unikt projekt är att kostnaderna är höga. Att hålla Götheborg i seglingsdugligt skick kostar omkring 10 miljoner kronor varje år.
Ändå tycker hon att det är värt det, att Götheborg har ett så pass stort värde för staden Göteborg som en symbol för stadens historia att det borde finnas krafter som är beredda att kämpa för att hon ska få vara kvar i seglingsdugligt skick.
Just ekonomin har varit en ständig fråga sedan sjösättningen för tretton år sedan. Verksamheten drivs av Svenska ostindiska companiet, som i sin tur ägs av en ideell stiftelse. Samtidigt har flera storföretag, Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen varit delaktiga och bidragit med finansiellt stöd.
Förhandlar med möjliga köpare
Men nu har alltså stiftelsen gjort bedömningen att det inte längre finns ekonomiska förutsättningar att driva verksamheten vidare. Sedan i våras är segelfartyget till salu. Enligt vd:n Peter Alexandersson pågår samtal och förhandlingar med intressenter som är seriösa, både i Sverige och utomlands.
– Stiftelsens målsättning är att hitta den bästa lösningen för skeppet, för att det ska kunna segla vidare i några år och finnas tillgängligt för göteborgarna också i framtiden, säger han.
Vem vill köpa en ostindiefarare?
– Det finns flera möjliga intressenter… Enskilda företag, företag som går ihop, utländska intressen…
Det är inte så mycket tid kvar, när blir det klart?
– Det kommer att ge sig ganska snart, om tre-fyra veckor, men vi kan inte gå ut med några detaljer ännu.
Marie-Louise Edholm konstaterar att så länge det inte finns några garantier att ostindiefararen blir kvar i Göteborg så kommer hon att göra vad hon kan för att påverka alla som har något att säga till om, inte minst göteborgarna själva.
– Med tanke på att vi lyckades få ha kvar våra kranar så tycker jag att det borde gå att ha kvar Götheborg också. En bättre symbol för staden är svår att tänka sig.