Under torsdagen hade trafiknämnden i Göteborg ett möte, där de beslutade enligt en tidigare överenskommelsen mellan Alliansen, Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet.
– Vi vill gå vidare med en utredning för att se om man kan få fram en lägre kostnad när det gäller en linbana, samt se över möjligheter att utreda alternativ, säger Toni Orsulic (M), trafiknämndens ordförande i Göteborg.
Det senaste förslaget innebär en linbana som skulle kosta drygt fyra miljarder kronor.
– Det måste till en markant lägre kostnad för att projektet ska kunna genomföras. Det är svårt att göra en exakt bedömning, men under en halvering i alla fall, säger Toni Orsulic (M).
Utredning kostar också
Att utreda en linbana över älven har hittills kostat mellan 107 och 122 miljoner kronor i löne- och konsultkostnader, enligt Västtrafik.
Samtidigt kostar det ju nu ytterligare pengar att utreda frågan ännu mer?
– Ja, men alternativen till en linbana kostar ju också pengar att genomföra, säger Toni Orsulic (M), trafiknämndens ordförande i Göteborg.
Han menar att det är nödvändigt med ytterligare möjligheter att ta sig mellan Hisingen och stadsdelarna på fastlandet.
– Då handlar det inte bara om att ta sig över älven, även leden på Hisingen är en barriär. Och Göteborg expanderar på Hisingen nu, det är där vi gör de stora utbyggnaderna, säger Toni Orsulic (M).
Västtrafik vill dra sig ur
Kommunen och regionen har tidigare uppgett att de ska ta en dryg tredjedel vardera av kostnaderna för en linbana. Resten ska staten stå för.
Men under torsdagen hade även Västtrafik ett möte, där de beslutade att de kommer rekommendera att regionen (som äger Västtrafik) drar sig ur projektet.
– Västtrafik är ju ett bolag, vi måste utgå från bolagets bästa, säger Peter Hermansson (M), styrelseordförande för Västtrafik.
Han uppger att kostnaden helt enkelt har blivit för hög.
– Vi tror inte längre på det här, utifrån de senaste kalkylerna. Och ska man komma ner mycket lägre i kostnaderna så kommer man behöva dra ner på sträckningen, säger Hermansson.
Emot fortsatt utredning
Det innebär att linbanan blir betydligt kortare, och inte når över de barriärer som Orsulic pratar om, menar Hermansson. Han vänder sig också mot att lägga ännu fler miljoner på fortsatt utredning.
– Det ska kosta mellan 15 och 35 miljoner kronor att göra en fortsatt utredning. Det är rätt mycket pengar det också, säger Hermansson.
Frågan är om det kan vara aktuellt för kommunen att gå vidare med linbanan, om regionen inte längre vill vara med.
– Skulle vi gå vidare med projektet och någon backar ur så är det ju helt andra ekonomiska förutsättningar, så det är svårt att säga vad det skulle innebära, säger Toni Orsulic (M), trafiknämndens ordförande i Göteborg.