Det var i mitten av juni som en man omkom vid den obevakade järnvägsövergången, också kallad plankorsningen, mellan Björketorp och Sundholmen i Marks kommun.
Trafikverkets mål är att bygga bort plankorsningarna helt och hållet, och de bekräftar problemet med säkerheten.
7 av 220 plankorsningar åtgärdade
Man är i full gång med arbetet, men det tar tid. I Sverige finns cirka 3 500 obevakade järnvägsöverfarter. Längs med Viskadalsbanan, där dödsolyckan inträffade, finns 220 stycken mellan Borås och Varberg. Sju av dessa har åtgärdats det senaste året.
Nu hade vi en dödsolycka förra veckan, vad tänker du om takten på säkerhetsåtgärderna?
– Utifrån den dödsolyckan, och utifrån alla dödsolyckor som vi naturligtvis inte vill ha och verkligen är ledsna för, så känns det som att den takten räcker inte, säger Jörgen Einarsson, regional direktör på Trafikverket.
Möjligt med skyltar för snabbare åtgärd
Bommar och varnande ljussignaler är inte är en enkel och ekonomiskt hållbar lösning vid plankorsningar, enligt Trafikverket.
Men boende vid de obevakade överfarterna som SVT pratat med, efterfrågar åtminstone en skylt som påminner om att man närmar sig järnvägen. Och detta verkar nu vara en möjlig kompletterande åtgärd.
– Rent teoretiskt skulle vi kunna sätta upp en skylt, definitivt. Men vår ambition och det vi tror behövs är att bygga om korsningarna, säger Jörgen Einarsson.