Starta klippet för att se varumärkesexperten Eva Ossiansson förklara varför hon tror att det är svårare att bojkotta Volvo än Marabou.
– Jag är inte säker på att någon vågar gå i bräschen och säga att ”här ska bojkottas”. Det är mycket lättare att protestera mot en chokladkaka, säger Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Handelshögskolan i Göteborg.
”Försöker lägga locket på”
Volvo har avböjt att ge någon intervju med SVT Nyheter Väst och istället hänvisat till ett skriftligt uttalande där man hänvisar till Geely och understryker att Volvo Cars upphört med all verksamhet i Ryssland.
– Jag tror att man försöker lägga locket på just nu och hoppas på att det är sommar och att vi kommer glömma av det här, säger Eva Ossiansson.
”Vågar vi peta på det?”
Som SVT Nyheter Väst tidigare rapporterat så utreder bland andra Göteborgs stad en bojkott av Volvo Cars. Även för Västra Götalandsregionen kan en bojkott av Volvo Cars bli aktuell, då regionen ska ta fram en ”svart lista” över leverantörer. Utifrån den ska det sedan bland annat avgöras om VGR ska pausa eller avbryta inköp.
Men Eva Ossiansson pekar på att Volvo är viktigt för Västsverige och har ett starkt symbolvärde.
– Vågar vi röra på det? Vågar vi peta på det och kritisera något som har ett så högt symbolvärde för oss?