Varumärkesforskaren Eva Ossiansson vid Göteborgs univeritet tillsammans med en bild från bandet på volvos fabrik i Torslanda.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Därför tror inte varumärkesforskaren Eva Ossiansson på en bojkott av Volvo Cars trots moderbolaget fortsätter sälja fordon i Ryssland. Foto: SVT

Varumärkesforskaren tror inte på större bojkott mot Volvo Cars: ”Lättare att protestera mot en chokladkaka”

Uppdaterad
Publicerad

Varumärkesexperten Eva Ossiansson tror inte att det kommer bli någon större bojkott mot Volvo Cars liknande den mot Marabou. Det trots att den största ägaren Geely Holding svartlistats av Ukraina för att man fortfarande säljer fordon i Ryssland.

Starta klippet för att se varumärkesexperten Eva Ossiansson förklara varför hon tror att det är svårare att bojkotta Volvo än Marabou.

– Jag är inte säker på att någon vågar gå i bräschen och säga att ”här ska bojkottas”. Det är mycket lättare att protestera mot en chokladkaka, säger Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Handelshögskolan i Göteborg.

”Försöker lägga locket på”

Volvo har avböjt att ge någon intervju med SVT Nyheter Väst och istället hänvisat till ett skriftligt uttalande där man hänvisar till Geely och understryker att Volvo Cars upphört med all verksamhet i Ryssland.

– Jag tror att man försöker lägga locket på just nu och hoppas på att det är sommar och att vi kommer glömma av det här, säger Eva Ossiansson.

”Vågar vi peta på det?”

Som SVT Nyheter Väst tidigare rapporterat så utreder bland andra Göteborgs stad en bojkott av Volvo Cars. Även för Västra Götalandsregionen kan en bojkott av Volvo Cars bli aktuell, då regionen ska ta fram en ”svart lista” över leverantörer. Utifrån den ska det sedan bland annat avgöras om VGR ska pausa eller avbryta inköp.

Men Eva Ossiansson pekar på att Volvo är viktigt för Västsverige och har ett starkt symbolvärde.

– Vågar vi röra på det? Vågar vi peta på det och kritisera något som har ett så högt symbolvärde för oss?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.