Det är minusgrader när SVT Nyheter besöker Danmarksterminalen i Göteborg en februarimorgon. Färjan till Fredrikshavn skall gå klockan 09.10. Lastbilarna står i kö för att köra ombord.
Tullverkets personal går omkring och kontrollerar fordonens last. En sällsynthet, då endast två procent av Tullverkets kontroller ägnas åt utgående trafik.
– Det är ganska ovanligt. Vi lägger vårt största krut på importflödet, säger Tony Magnusson, Tullverkets chef för brottsbekämpning i Västra Sverige.
Från Göteborg till Fredrikshamn går det fyra färjor om dagen. Tullverket kontrollerar kanske fyra om året.
Kan man säga att det är väldigt liten, eller nästan ingen kontroll av utgående trafik?
– Ja, det kan man nästan säga, säger Tony Magnusson.
Internationella brottsnätverk
Det sker drygt 20.000 bostadsinbrott i Sverige varje år. Enligt polisen står internationella brottsnätverk för mellan 30 och 50 procent av dem.
När det gäller båtmotorer, bildelar- och jordbruksmaskiner så räknar man med att majoriteten av stölderna är utländska beställningsjobb, främst från forna öststater och baltikum.
Tullverket utan befogenheter
Det många inte vet är att när stöldgodset skall transporteras ut ur landet har Tullverket, enligt lag, begränsade möjligheter att göra något även om de skulle upptäcka en hel trailer full med misstänkt stulna datorer.
– Vi har ingen rätt att beslagta gods eller att kvarhålla personer heller för det finns inga restriktioner när det gäller stöldgods, säger Tony Magnusson.
Frustrerad personal fick släppa iväg stöldgods
Det Tullverket kan göra om de hittar misstänkt stöldgods är att tillkalla polisen som skall komma och ta över ärendet. Men då måste polisen hinna till terminalen innan färjan går.
– Precis, det är viktigt. Vi kan inte hålla färjan så därför är det viktigt att de kan komma snabbt, säger Tony Magnusson.
När vi går omkring bland långtradarna berättar en av tullarna att senaste gången de hittade en baltikumregistrerad skåpvagn full med misstänkt stulna båtmotorer, och även ett annat fordon med förmodat stulna kameror, så ringde de polisen.
Men polisen hade inte möjlighet att komma. Tullarna fick stå bredvid och se fordonen köra på färjan.
– Det är klart i de fall där vi träffar på det och märker att vi inte kan agera så visst finns det en irritation hos mina medarbetare och det förstår jag, säger Tony Magnusson.
Befogenheter utan resurser meningslöst
I rapporten ”Mobil organiserad brottslighet” bedömer polisen att etableringen av internationella brottsnätverk kommer att öka i Sverige. Ändå rullar stöldgodset i princip obehindrat uppför ramperna vid danmarksterminalen, utan att Tullverket har befogenhet att göra något.
Vore det rimligt att ni hade det lagstödet?
– Ja, det kan man tycka. Det är det. Men det hjälper inte att endast ge oss en befogenhet, utan då måste vi också ha resurser för att göra det, säger Tony Magnusson.
Så utökade befogenheter utan folk som kan göra jobbet spelar ingen roll?
– Nej, egentligen inte, säger Tony Magnusson.
Kan inte åtgärda problemet
Klockan är 09.10. Färjan lämnar kaj. Kontrollerna Tullverket gjorde under morgonen var för SVT Nyheters skull, så att vi skulle få bilder till vårt reportage. Inte för att minska utförseln av stöldgods.
– Idag finns ingen anledning för oss att göra den typen av pådrag eftersom vi ändå inte kan åtgärda problemet, säger Tony Magnusson, Tullverkets chef för brottsbekämpning i Västra Sverige.