– Jag känner som många andra. Vi har har en situation med galen panik, men på något sätt levde man på att Volvo fortfarande är igång. Att Volvo stoppar produktionen har ett starkt signalvärde. Det är som att en bomb har slagit ner i hela systemet, säger Fredrik Sidahl, vd FKG, Fordonskomponentgruppen.
”Ingen kvar”
Många av leverantörerna till fordonsindustrin har bara en eller ett fåtal kunder. Det handlar om Volvo Trucks, Volvo Cars eller Scania.
– Nu är det ingen kvar, säger Sidahl.
FKG har över 90 000 medlemmar som arbetar för ungefär 1200 företag runt om i Skandinavien.
Hur drabbas medlemmarna av dagens besked?
– Nu måste man kombinera varsel med permittering och det måste gå fort. Det är inga rika företag och det kommer leda till konkurser om inte något drastiskt händer. Det går så rasande fort.
”Vi behöver direkt stöd”
Fredrik Sidahl har dagliga träffar med näringsdepartementet där de ger en nulägesbild av hur många som planerar varsel och permittering.
– Direkt stöd, precis som man har i Belgien eller Norge. På en dag måste staten gå in och betala lönerna. För det kommer drabba staten till slut ändå, med arbetslöshet och så vidare. Vi kan inte vänta, säger Fredrik Sidahl.