Det var Mariestads-tidningen som var först med att berätta att batterifabriken försenas ytterligare.
– Tillverkningsstarten måste matcha efterfrågan från kunder, säger Jörgen Gustafsson, kommunikationsansvarig hos Volvo Mariestad, till tidningen.
Bolaget kommer nu att göra en översyn av tidsplanen. Från början var tanken att bygget skulle starta 2024 och produktionen vara igång 2028. Byggstarten har redan skjutits fram en gång, till 2025.
Inväntar efterfrågan
AB Volvos presschef Claes Eliasson bekräftar att en översyn ska göras och ger följande förklaring:
– Den ena delen är att efterfrågan på batterielektriska lastbilar och maskiner ännu inte har tagit fart så mycket, den andra delen är att det redan finns en stor produktion av battericeller för närvarande och det in behöver byggas ut så fort, säger han till SVT.
Krävs politiska beslut
Enligt Claes Eliasson är det en komplicerad ekvation och mycket som ska falla på plats för att få ihop det han kallar ”transformationen till batterielektriskt”.
– Det krävs stora politiska beslut, krävs pris på koldioxid så det blir dyrare att köpa diesellastbilar. Det behövs produceras grön energi och den behöver kunna distribueras. Och så behöver det bli en laddinfrastruktur runt det här.
Exakt hur stor förseningen bli är osäkert.
– Vi ska se över om serieproduktion år 2030 fortfarande är ett bra mål eller om det blir något år senare eller två, säger Claes Eliasson.
Hur troligt att det är blir fabrik över huvud taget?
– Det är vi fullkomligt övertygade om.