Stationerna Haga och Korsvägen kommer att byggas med fyra spår från början för att kunna ta emot mer trafik.
– Fyra spår i stället för två vid Haga och Korsvägen innebär att ännu fler tåg kan trafikera Västlänken. Det blir mindre risk för störningar och bättre förutsättningar för punktlighet, säger Bengt Rydhed, t.f. regiondirektör för Trafikverket Väst, i ett pressmeddelande.
Ökad kapacitet
Kostnaderna för fler spår är en halv miljard kronor och något som redan ryms i den befintliga budgeten, menar Trafikverkets projektchef Bo Larsson.
– När vi under de senaste åren har detaljprojekterat har vi kommit fram till flera olika lösningar som optimerar byggnationen. Dessutom har vi avslutat i princip samtliga upphandlingar för deletapperna, och har den kostnadsbilden klar för oss. Därför kan vi nu se att det finns utrymme i projektets budget för att bygga fyra spår vid stationerna, säger han.
Enligt Trafikverkets beräkning kommer de fyra spåren att öka den teoretiska kapaciteten med antalet möjliga ankomster och avgångar per timma vid Göteborgs central – från 152 till 192.
Sedan tidigare har det varit klart att stationen Centralen kommer att byggas med fyra spår.