Vid 10-tiden under måndagsförmiddagen meddelade Mark- och miljööverdomstolen att den omdebatterade Västlänken får börja byggas.
– Vi träffades många gånger och har suttit länge. Det här har varit ett stort arbete och det har varit väldigt mycket material att gå igenom, säger Henrik Löv, hovrättsråd.
Fråga om buller
Det var efter att en tidigare dom från Mark- och miljödomstolen överklagades av flera parter som frågan åter gick till domstol. Bland andra Föreningen Trädplan Göteborg krävde att domstolen skulle inhämta förhandsbesked från EU-domstolen – något som Mark- och miljööverdomstolen inte ansåg sig behöva göra. Bland de överklagande fanns också en privatperson.
– Men vi fann att vederbörande inte var behörig att överklaga. Den processuella följden av det blir att man avvisar överklagandet.
Mark- och miljööverdomstolen kommer dock att pröva ett av överklagandena, nämligen det av Trafikverket som rör buller under kvällstid.
– Vi har funnit att det finns anledning att pröva det, sedan hur det blir i slutändan har vi inte tagit ställning till, säger Henrik Löv.
Tunnel stängs av
Västlänken är en åtta kilometer lång järnväg som kommer att gå genom centrala Göteborg. Sex kilometer kommer att gå genom tunnel, med tre hållplatser under jorden. Bygget planeras dra igång efter midsommar, och Götatunneln kommer då att stängas av i väst-östlig riktning under 25 veckor.
Var det ett väntat beslut?
– Man har inte några förutfattade meningar, utan man börjar från noll så får man se vart man hamnar, säger Henrik Löv.