I spelet med arbetsnamnet ”KliMat 2030” får spelaren driva ett lantbruk och där göra olika val för sin produktion. Val som får effekter för maten som produceras, men också för till exempel klimatpåverkan, biologisk mångfald och matsvinn.
Spelet ska användas i gymnasiets undervisning och utvecklas ihop med Högskolan i Skövde och gymnasielärare.
– En stor grej vi vill tackla genom att använda ett spel är ju just att klimatfrågan är såpass komplex. Det finns så många målkonflikter och många olika perspektiv att tänka på, säger Björn Berg Marklund, spelforskare på Högskolan i Skövde.
Går inte att vinna!
För att välja klimaträtt är svårt. Ett val som är bra för miljön ur en synvinkel kan vara dåligt ur en annan. Därför kan man egentligen inte vinna i spelet.
– Nej, det finns ju inget sätt att vinna i det här spelet utan tanken är att de som spelar kommer att få ett underlag för att kunna diskutera. Det är det det syftar till inte att vinna spelet, säger Anna Hessle, forskare på SLU.
– I spelet får spelaren flyga in i Västra Götalandsregionen för att fatta olika typer av matproduktionsbeslut, om man ska hålla på med animalisk produktion eller med grönsaker och odlingar och sådana saker,
Forskarna bakom spelet vill hitta en nivå mellan braskande förenklade rubriker och svårtillgängliga, komplexa rapporter. Och nå de unga. Därför ett datorspel för gymnasiet.
I skolor i höst
I höst räknar forskarna med att en prototyp är klar. Den är gjord för Västra Götalandsregionen och utvecklad ihop med gymnasielärare. Sedan hoppas SLU kunna få fram medel för att gå vidare med ytterligare utveckling för att anpassa spelet till hela landet och sätta det i händerna på landets gymnasieelever.