Foto: SVT

Kravet: Låna för att bygga järnvägen snabbt

Uppdaterad
Publicerad

Kritiska röster i Västsverige menar att det går för långsamt med höghastighetsjärnvägen. Från flera håll höjs nu röster för att staten ska göra som den gjorde på 1800-talet.

För några veckor sedan kom ett besked som gjorde Johan Trouvé, vd på Västsvenska Handelskammaren, upprörd. Att järnvägssträckan mellan Borås och Göteborg skjuts på framtiden.

– Det var tungt för Västsverige, säger han.

Höghastighetståg i Sverige

LÄS MER: Ilska i Västsverige efter Trafikverkets förslag

Johan Trouvé beskriver dagens järnväg mellan Borås och Göteborg som något för ett museum. Med en ny höghastighetsjärnväg skulle restiden kunna kortas väsentligt. Men att bygga nytt kostar mycket pengar.

Beskedet från regeringen har hittills varit att järnvägen ska finansieras i den takt som ekonomin tillåter.

– Det finns inga gratisluncher, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

LÄS MER: Ministern om tågkritiken: ”Finns inga gratisluncher”

Men beskedet från regeringen får konsekvenser. Till exempel har Trafikverket nu föreslagit att järnvägen byggs för 250 km/h i stället för 320 km/h samt att den byggs i etapper.

– Det är nog det sämsta man kan tänka sig. Det kommer ta tid och man får inte ut den fulla effekten, säger Johan Trouvé.

”Det duger inte”

Det är inte bara från näringslivet kritiska röster hörs. Mattias Josefsson är socialdemokratiskt kommunalråd i Ulricehamn och han sågar sin egen regering.

– Det duger inte. Det tar för lång tid, säger han.

Både Mattias Josefsson och Johan Trouvé vill att staten överväger att göra som på 1800-talet. Att ta lån för att kunna bygga snabbare.

– Är det någon tid man ska låna pengar så är det nu, säger Johan Trouvé.

Men på 90-talet hade Sverige en stor statsskuld. Finns det inte en risk att vi hamnar där igen?

– Det gör det förvisso. Men sådana här strukturella förändringar ska man inte ta i en årsbudget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Höghastighetståg i Sverige

Mer i ämnet