Kommunstyrelsens ordförande Ann-Marie Nilsson (C) är besviken över Trafikverkets besked att studien avslutas och att Jönköping nu är struken ur planen med höghastighetståg. Foto: SVT

Kampen om hastighetsbanan inte över

Uppdaterad
Publicerad

I oktober stoppade Trafikverket lokaliseringsstudien om Jönköping som en knytpunkt för höghastighetståd. År av arbete kastades i soptunnan. Efter den inledande förvåningen och chocken har politikerna i regionen nu samlat sig för en ny strid.

Flera höga politiker i regionen skriver nu ett öppet brev till Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och kräver att frågan om en höghastighetsjärväg med Jönköping som knutpunkt åter måste upp på bordet.

– Det här har varit en lång process för kommunerna där vi lagt ner mycket tid, pengar och arbete. Att Trafikverket går ifrån förhandlingsresultatet gör det otroligt svårt för oss att planera för framtiden, säger Ann-Marie Nilsson (C) kommunstyrelsens ordförande i Jönköping. Tillsammans med regionrådet Malin Wengholm (M) och ledande politiker från Tranås, Värnamo, Aneby och Vaggeryd har hon skrivit under brevet.

Höghastighetståg i Sverige

”Skapar osäkerhet”

I december 2017 skrev länets tre tänkta stationskommuner och Region Jönköpings län avtal med regeringens förhandlingsorganisation Sverigeförhandlingen om de nya stambanorna. Men i oktober meddelade alltså Trafikverket att myndigheten avbryter lokaliseringsstudien och att den gemensamma inriktningen inte längre gäller.

Trafikverkets skrivelse skapar stor osäkerhet om bland annat stationslägen, kostnadsfördelning och hastigheter, och ökar risken att en hållbar utveckling bromsas – i Jönköpings län och i hela Sverige, skriver politikerna i brevet.

I klippet nedan ser ni hur Ann-Marie Nilsson (C) reagerade då Trafikverket i oktober gav beskedet att stoppa förhandlingarna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Höghastighetståg i Sverige

Mer i ämnet