I decennier har arbetet pågått för att få en höghastighetsjärnväg i södra Sverige och att Jönköping ska bli en av knutpunkterna. Nu står Jönköping inför ett stort bakslag. Trafikverket har meddelat Jönköpings kommun att den lokaliseringsstudie som pågått och som rör sträckan Linköping-Jönköping, kommer att läggas ner.
– Beskedet vi fick från Trafikverket var att de inte längre kommer jobba med detta eftersom det inte finns pengar avsatta, berättar Ann-Marie Nilsson (C), kommunstyrelsens ordförande.
Hade ändå hopp
I början av juni presenterades regeringens infrastrukturplan och redan då stod det klart att Jönköping inte fanns med som knutpunkt utan att höghastighetsbanan skulle börja byggas från ändpunkterna Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessutom anser regeringen att hastigheten för tågen bör ligga lägre, kring 250 km/h.
– Vi har ändå haft hopp. Vi har haft täta kontakter med Trafikverket och en lokaliseringsstudie har hela tiden varit aktuell för sträckan Linköping-Jönköping, säger Ann-Marie Nilsson.
Men inte nu längre alltså. Beskedet från Trafikverket påverkar hela regionen med flera kommuner, men också hela stadsplaneringen för Jönköpings stad.
– Det klart att södra Munksjön inte blir densamma utan en station, som vi tänkt, säger Ann-Marie Nilsson.
St
ationsläget vid Munksjön
En ny stadsdel vid södra Munksjön är redan igång med bostäder och flera företag har eller ska etablera sig. Bland annat är det klart att Jordbruksverket ska flytta dit. Men de nya uppgifterna sätter nu käppar i hjulet för den fortsatta utvecklingen.
– Ovissheten är ett stort problem, säger Ann-Marie Nilsson.
Är det dags att ge upp nu när det gäller Jönköping som knutpunkt för höghastighetståg?
– Nej, vi ger inte upp, men vi måste samla oss. Vi hade kommit så långt. Nu backar staten och vi måste dra efter andan igen, säger Ann-Marie Nilsson.