– Just nu befinner vi oss i ett läge som om man vunnit OS-guld. När vi landat blir det dags att analysera vad detta medför både på kort och lång sikt samtidigt som detta bara är ett första steg på ett förverkligande, Anders Wilander (M) kommunalråd i Tranås.
– Vi har valt den kortaste, rakaste och därmed billigaste vägen genom Småland, sa HG Wessberg, en av de två så kallade förhandlingspersonerna, när förslaget presenterades från scenen på Oscarsteatern i Stockholm.
Det har funnits två förslag på sträckningar i riktning mellan Stockholm och Malmö, via Jönköping. Efter Jönköping kan tåget gå antingen via Värnamo och Ljungby, eller via Växjö. Nu vill Sverigeförhandlingen att det sker via Värnamo.
– Härligt att Sverigeförhandlarna gjort samma bedömning som vi i Värnamo. Att vi som ort blir en kugge i framtidens järnväg. Nu väntar ett hårt arbete med att förhandla och nå, säger Hans-Göran Johansson (C) som är kommunalråd i Värnamo.
– Vi är mycket nöjda då man också pekar ut kust till kust banan som viktig.
Jönköpings län vinnare
I Jönköpings län blir det stationer i Tranås, Jönköping och Värnamo. Förhandlingar med dessa kommuner inleds nu. De får förslag om stationslägen och medfinansiering från förhandlarna idag.
– Det man kan säga om förhandlingarna är att om de går det lätt, så går det fort, sa HG Wessberg.
Sverigeförhandlingen är den organisation som har fått uppdrag av regeringen att utreda och förhandla fram förslag på vilka sträckningar höghastighetsjärnvägen ska ha.
Sträckan via Värnamo och Ljungby beräknas bli några minuter snabbare och billigare. Enligt Trafikverket kan en dragning över Växjö hamna på mellan 200–330 miljarder kronor – medan den via Ljungby och Värnamo beräknas till, mellan 190-320 miljarder kronor.
Spår förbi stadskärnor
Enligt förhandlarna finns det två stora utmaningar framåt. Den första är att den nya höghastighetsjärnvägen kommer att bli dyr, dyrare än man först trodde. Den andra är att få restiderna mellan storstäderna att hålla sig på två timmar mellan Stockholm och Göteborg och två och en halv timme mellan Stockholm och Malmö.
– Får man inte ner restiderna så blir det en väldigt dyr investering, menade HG Wessberg.
Därför kommer man att förhandla med kommunerna om två olika typer av stationer, en för höghastighetstågen och en för anslutande tåg. Förslaget är att på många ställen bygga så kallade förbigångsspår med bibana till ett stationsläge, så att höghastighetståg som inte ska stanna går förbi statskärnan. En stor del av järnvägen kommer också att gå via broar och tunnlar.
Beslut till hösten
Senast den sista december 2017 ska förhandlarna presentera en slutrapport för regeringen. Därefter blir järnvägen en fråga för regering och riksdag.
Stationsorterna som finns med i Sverigeförhandlingens plan är Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås och Jönköping. Västerut fortsätter sträckningen sedan med Borås, Landvetter, Mölnlycke och Göteborg. Söderut från Jönköping följer Värnamo, Hässleholm, Lund och Malmö.
Mycket har stått på spel för kommunerna. Att bli stationsort längs den nya järnvägen väntas medföra ökad befolkning, ökat bostadsbyggande och möjligheter att utveckla nya miljöer.
Men det finns en del frågetecken, exempelvis vilka stationer höghastighetstågen faktiskt kommer att stanna vid. Enligt Sverigeförhandlingen krävs en avvägning för att få ner restiden samtidigt som så många som möjligt ska ha nytta av den nya järnvägen. På en del håll kan det bli tal om endast interregional trafik.