Det var i december förra året som Sverigeförhandlingen lämnade sin rapport till regeringen där de föreslår en ny järnväg som byggs för höghastighetståg som går i 320 km/h. Men de höga hastigheterna oroar Naturskyddsföreningen, som påpekar att väldigt raka dragningar skulle kräva exempelvis många brobyggen och skulle därmed göra ingrepp i naturen.
– Det är stora intrång i både landskap, ekosystem och det kommer hota biologisk mångfald där banan går. I rapporten skriver man att den ska ska gå i en väldigt rak linje. Det kallar vi för ett spett genom naturen, i tunnlar och på broar av betong, säger Märta Svärd.
Om man sänker hastigheten är inte risken att färre väljer tåget då?
– Det är ju ett argument man gärna använder men nyttan blir främst för dem som ska pendla hela vägen, säger Märta Svärd, som är ordförande för Naturskyddsföreningen i Tranås..
Håller inte med kommunalråd
Naturskyddsföreningen är inte emot att det byggs en ny järnväg utan det är just en höghastighetsbana för tåg som går i upp till 320 km/h som de är emot. Efter att flera kommunalråd ska ha uttryckt att alla är överens om att en höghastighetsbana är bäst för Sverige väljer nu Naturskyddsföreningen att höja rösten.
– Det stämmer ju inte, vi är Sveriges största miljöorganisation. Naturskyddsföreningen har skickat in ett remissvar till näringsdepartementet om en bana med max 250 km/h, minsta möjliga naturintrång med en flexibel bana som man kan växla in och ut på, säger Märta Svärd.