Kritik mot höghastighetsbana

Publicerad

Nu höjer Naturskyddsföreningen sin röst mot Sverigeförhandlingens förslag på en ny höghastighetsbana. De är oroliga för inverkan på känslig miljö i Jönköpings län.

Det var i december förra året som Sverigeförhandlingen lämnade sin rapport till regeringen där de föreslår en ny järnväg som byggs för höghastighetståg som går i 320 km/h. Men de höga hastigheterna oroar Naturskyddsföreningen, som påpekar att väldigt raka dragningar skulle kräva exempelvis många brobyggen och skulle därmed göra ingrepp i naturen.

– Det är stora intrång i både landskap, ekosystem och det kommer hota biologisk mångfald där banan går. I rapporten skriver man att den ska ska gå i en väldigt rak linje. Det kallar vi för ett spett genom naturen, i tunnlar och på broar av betong, säger Märta Svärd.

Om man sänker hastigheten är inte risken att färre väljer tåget då?

– Det är ju ett argument man gärna använder men nyttan blir främst för dem som ska pendla hela vägen, säger Märta Svärd, som är ordförande för Naturskyddsföreningen i Tranås..

Håller inte med kommunalråd

Naturskyddsföreningen är inte emot att det byggs en ny järnväg utan det är just en höghastighetsbana för tåg som går i upp till 320 km/h som de är emot. Efter att flera kommunalråd ska ha uttryckt att alla är överens om att en höghastighetsbana är bäst för Sverige väljer nu Naturskyddsföreningen att höja rösten.

– Det stämmer ju inte, vi är Sveriges största miljöorganisation. Naturskyddsföreningen har skickat in ett remissvar till näringsdepartementet om en bana med max 250 km/h, minsta möjliga naturintrång med en flexibel bana som man kan växla in och ut på, säger Märta Svärd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.