I Göteborg har ett 29 förskolor identifierats där man ser att behovet att satsa på utbildade förskolelärare är stort. För att bryta segregationen och locka personal till dessa förskolor föreslår det rödgröna styret bättre villkor, lönetillägg och färre arbetstimmar.
– Vi måste göra allt vi kan för att ge förskolelärarna och barnen de bästa förutsättningarna, säger förskolenämndens ordförande Blerta Hoti (S).
Hur mycket mer i lön är det ni föreslår?
– Det kommer att utredas i fackliga förhandlingar.
Beslutet som nu ska utredas är oppositionen inte helt övertygad om. Jessica Blixt (D), 2:e vice ordförande förskolenämnden, tycker att fokus borde ligga på att höja undervisningskvaliteten på alla förskolor i Göteborg.
– Vi hade hellre sett att man satsade på att anställa fler förskolelärare till alla förskolor. På så sätt kan vi förbättra arbetsmiljön på samtliga förskolor.
Rektorn: Vi behöver rätt personal
Anna-Cecilia Robertsson, rektor för två förskolor i Bergsjön, ser en risk för att förskolelärare lockas av fel anledningar och menar att man även kan locka med annat än mer pengar och färre arbetstimmar.
– Vi behöver de bästa förskolelärarna till våra utsatta områden och kan vi vara tydliga med att du får rätt förutsättningar för att utföra ditt uppdrag om du jobbar här så kan det också locka.
Förmåner knyts till förskolan
I beslutet som ska utredas föreslås att förmånerna inte skulle knytas till personen utan till arbetsplatsen i sig. Något som både politikern Blerta Hoti (S) och rektorn Anna-Cecilia Robertsson ser positivt på då de menar att det minskar risken för att personer söker sig till förskolorna av fel anledningar.
Men kan det inte bli orättvist om vissa förskolor får mer resurser?
– Det är en helt annan utmaning att jobba på en förskola här än på en i ett mer välbärgat område, det krävs helt andra saker av personal här. Orättvist kommer det inte att bli, säger Anna-Cecilia Robertsson.
Socioekonomiskt index
Indexet är ett mått som sammanfattar individers eller gruppers sociala och ekonomiska förhållanden baserat på bland annat inkomst, utbildning och bakgrund men det är även andra faktorer som ingår.
Områden med högt ekonomiskt index är ofta invandrartäta och de som bor här har ofta lägre utbildning och har det även ofta sämre ställt ekonomiskt.
Av de 29 förskolor som nämns i förslaget hade samtliga ett socioekonomiskt index på minst 175 i höstas.