– Den enkla rubriken är väl ”Dubbelspår räcker”, säger Ann-Sofie Hermansson (S) på telefon från Göteborgståget på Stockholms central.
Med det menar hon att de storslagna visionerna om ”8-miljonersstaden” som är tänkt att bestå av Köpenhamn, Malmö, Göteborg och Oslo – sammanknutna av en höghastighetsjärnväg – får vänta. I stället vill hon att arbetet med att få till ett dubbelspår måste komma igång. Och efter dagens samtal upplever hon att den åsikten även delas av hennes norska kollega Siv Jacobsen från Arbeiderpartiet.
– Åttamiljonersstaden är ingen dålig vision, men låt oss börja med något som är görbart, säger Ann-Sofie Hermansson.
Hinder
Svårigheterna är så klart i grund och botten två: politisk vilja och resurser. Och det är inga små hinder.
– Visst ingenting är enkelt, då hade det redan varit gjort.
Men är inte detta att köra på ”gammal teknik” istället för att satsa på höghastighetsjärnväg?
– Jo, men det är nog lättare att komma fram. Vi har helt enkelt inte det utrymmet just nu. Men lastbilar är ju också ålderdomligt.