Volvo slits mellan ytterligheterna: folklig hemma och lyxig utomlands och hittills har företaget lyckats med denna balansakt.
När Volvo nu försöker växla upp vad gäller kvalitet rusar priset i höjden. I Tyskland förväntas kunderna betala 45 800 euro för den billigaste varianten av V90 med D4-motor och manuell låda.
Omräknat till svenska kronor hamnar man då runt 430 000 kronor. Samma bil är i Sverige prisat till 339 000 kronor, alltså 90 000 billigare. Branschorganisationen Bil Swedens vd Bertil Moldén verkar förvånad.
– Jag skall uttrycka mig diplomatiskt. Det är förvånansvärt konkurrenskraftigt, säger han till SvD.
Hemmamarknaden viktig
V90 är Volvos tredje modell på baserad på en ny helt egen plattform, framtagen efter brytningen med Ford. De stora kombimodellerna är i Sverige något av Volvos kärnidentitet. Föregångaren till V90, Volvo V70 är Sveriges mest sålda bil och det är detta nya V90 måsta axla.
Och Volvo inser att det är viktigt att vara stora på hemmamarknaden.
– Utländska köpare måste se att svenskar själva kör Volvo. Då förstår de att det är en bra bil, säger Bertil Moldén till SvD.