I februari kom Trafikverket med sju olika förslag på hur den framtida höghastighetsbanan skall dras genom Borås stad. Det blev en livlig diskussion mellan politiker i Borås och Trafikverket och några av förslagen ogillades av politikerna i Borås.
Risk för att byggnader rivs
För Borås del stod det klart att den så kallade Sverigeförhandlingen, regeringens utredare, vill se en dragning med ett bispår genom stora delar av centrala Borås (se ”gul korridor” i bildspelet ovan), något som politikerna befarar skulle leda till att staden delas upp och centrala byggnader som Högskolan och nybyggda Textile fashion centre riskerar att rivas.
– För vår del är det helt otänkbart. Det alternativet skulle få allvarliga konsekvenser för stadsmiljön och barriäreffekter på lång sikt, sade kommunalrådet Ulf Olsson (S) till SVT Nyheter Väst då.
”Innebär en förbifart söder om Borås”
Nu har Trafikverket lagt ytterligare ett förslag som innebär en dragning söder om stadens centralort. Om det nya förslaget, som kallas rosa korridor, skriver Trafikverket:
”För rosa korridor innebär en förbifart söder om Borås tätort en så gen sträckning för förbifarten som möjligt inom utredningsområdet. En förbifart söder om Borås bedöms också vara kostnadseffektiv då den är kort samt kan byggas utan intrång i Borås tätort och utan större konflikter med omgivningen.”
”Rosa korridor är cirka 15 kilometer lång och sträcker sig från väster om Viared till öster om Borås. Korridoren är cirka 700 meter bred väster om Borås och cirka 800 meter bred öster om Borås. Vid passagen genom Borås är korridoren smalare, cirka 400 meter på det smalaste stället. Söder om Borås är korridoren 0,6-1,3 kilometer bred.
Rosa korridor består av spår för icke stannande höghastighetståg, kallad förbifart, och spår för stannande tåg med station i södra delen av Borås tätort, kallad bibana. Förbifarten blir mellan sex och nio kilometer lång och bibanan mellan åtta och tolv kilometer lång.”
Den 5 oktober skall Borås stad lämna svar på utredningen.