SVT Nyheter Västerbottens granskning visar att Skellefteå Kraft lagt ut nästan 900.000 kronor på representation i samband med AIK:s hockeymatcher de senaste två åren. Men kommunen tycker inte det här är någon stor fråga.
Skellefteå Kraft är inte bara huvudsponsor till AIK. Bolaget är också en stor kund hos hockeylagets restaurangbolag Rinkside. Skellefteå Kraft hyr en loge för ungefär 250.000 kronor per år inne i arenan som bolaget köpt namnrättigheterna till. Sedan tillkommer kostnader för mat och dryck.
– Vi har en restriktiv hållning till vår representation. Både på Skellefteå Kraft arena och utanför arenan, säger Skellefteå krafts vd Hans Kreisel.
Stora summor på mat och dryck
SVT har gått igenom ett hundratal fakturor och namnlistor och Skellefteå Kraft själv uppger att de betalat ungefär 360.000 kronor till Rinkside de senaste två åren för mat och dryck i samband med representation på AIK:s hemmamatcher.
Och institutet mot mutors förre ordförande Claes Sandgren reagerar på summan.
– Den framstår som ganska vidlyftig måste jag säga. Men det är svårt att bedöma om den är måttfull eller inte. Då måste man se varje arrangemang för sig. Vissa arrangemang kan vara helt utan invändningar och andra kan vara mer diskutabla. Till exempel om man har ett arrangemang i nära anslutning till förhandlingar om ett projekt.
Syftet med de olika arrangemangen är väldigt svårt att avgöra eftersom dokumentationen är bristfällig i många fall.
– Jag tycker att granskningen du gjort har föranlett oss att dyka in i den här grejen runt vår loge. Och jag står bakom våra riktlinjer som är restriktiva. Men de underliggande rutinerna har förbättringspotential, säger Skellefteå krafts vd Hans Kreisel.
Inga problem med representation menar kommunalrådet
Efter SVT:s granskning har det kommunala bolaget infört nya rutiner som bland annat innebär att medarbetarna ska fylla i ett formulär vid varje representation. Där ska det framgå syfte, deltagare och om anhöriga varit med.
– Representationen i stort handlar ju om att inleda eller bibehålla affärsrelationer och det sker under lång tid. När vi använder kvällsrepresentationer så sker det under hela umgänget man har. En stor del av vår verksamhet handlar om relationsbyggande och en liten del genom kvällsrepresentationer, säger Skellefteå Kraft vd Hans Kreisel.
Maria Marklund (S) är kommunalråd i Skellefteå kommun som äger bolaget och hon tycker inte att summorna som Skellefteå Kraft lagt på representation i hockeyarenan är något problem.