Fler människor anmäler semesterresan till Allmänna reklamationsnämnden. Foto: Tina Remius Strömberg TT

Allt fler klagar på resan

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler besvikna resenärer anmäler reseföretag till Allmänna reklamationsnämnden. Förra året kom det in 3 388 anmälningar från hela landet – en ökning med 50 procent jämfört med år 2015.

Dags att boka drömresan till semestern? Då gäller det att se upp. Försenade flyg, försvunnet bagage och hotellvyer som inte håller måttet kan innebära stor besvikelse, men också ett hål i plånboken om man inte får den ersättning man hoppats på.

Allt fler anmäler klagomålen till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Under år 2017 kom det in 3 388 ärenden som gäller resor, år 2016 var siffran 2 636 och år 2015 kom det in 2 234 reseärenden till ARN.

– Dels har det blivit lättare att anmäla idag sen finns också företag som hjälper konsumenter att klaga och anmäla, säger Elisabeth Kristofferson, konsumentvägledare i Umeå kommun.

Vanligaste klagomålen

De vanligaste klagomålen gäller reguljärflyg men det handlar också om paketresor eller hyresvistelser. I ungefär hälften av fallen får konsumenterna rätt till ersättning och att anmäla missförhållanden på plats är en viktig del i processen.

– Man ska inte vänta. Researrangören eller boendet ska ha rätt att kunna rätta till det som blivit fel, säger Elisabeth Kristofferson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.