I december 2021 hade Umeå energi 137 samtal med kunder som hade svårt att betala sin elräkning. I december 2022 var antalet samtal 263.
– Vi har betydligt svårare samtal med kunder om deras elfaktura. Kunderna är oroliga över hur de ska förmå att betala sina fakturor samtidigt som andra kostnader ökar i och med höjda räntor och inflationen, säger Sven Granlund.
Fler vana att ställa om
Trots en ökad oro har inte ansökningar om anstånd, alltså att få skjuta upp sin betalning, ökat hos elbolaget. I januari 2021 beviljades 225 personer anstånd, i januari 2022 196 personer och i år har 203 personer fått anstånd.
– Jag tror det kan ha att göra med att pandemin fått hushållen att bli vana med att ställa om sin ekonomi. Och det vi i branschen säger om att lämna anstånd är att det är en kortsiktig lösning. Har man svårt att betala den här månaden blir det oftast inte lättare nästa, säger Sven Granlund.
Han tror dock att elbolagen kommer att se en stor ökning av såväl samtal från kunder som ansökningar om anstånd när förfallodatumet för decemberfakturorna löper ut.
– Jag är orolig för det.
Utökat sin kundservice
På Skellefteå kraft har man beviljat anstånd för två miljoner kronor under januari, vilket är en dubblering från en miljon kronor i januari i fjol. Robert Andersson, avdelningschef för kundutveckling på Skellefteå kraft, säger att det inte behöver betyda att fler beviljats anstånd från sina fakturor utan att ökningen kan ha att göra med den höga prisökningen.
Elbolaget har dock utökat sin kundservice för att kunna möta alla frågor från kunder.
– Kunderna ställer mer frågor nu. De flesta vill helt enkelt förstå vad det beror på att elen har blivit så dyr och hur marknaden funkar, säger Robert Andersson.