• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: TT/SVT

Allt fler kunder oroar sig för sin elräkning – samtalen till Umeå energi har dubblerats

Publicerad

De ökade elpriserna har lett till en fördubbling av samtal till Umeå energi från kunder som behöver rådgivning kring hur de ska kunna betala sin elräkning.

– Kunderna är oroliga, säger Sven Granlund, chef på Umeå energis process- och betalningsavdelning.

I december 2021 hade Umeå energi 137 samtal med kunder som hade svårt att betala sin elräkning. I december 2022 var antalet samtal 263.

– Vi har betydligt svårare samtal med kunder om deras elfaktura. Kunderna är oroliga över hur de ska förmå att betala sina fakturor samtidigt som andra kostnader ökar i och med höjda räntor och inflationen, säger Sven Granlund.

Fler vana att ställa om

Trots en ökad oro har inte ansökningar om anstånd, alltså att få skjuta upp sin betalning, ökat hos elbolaget. I januari 2021 beviljades 225 personer anstånd, i januari 2022 196 personer och i år har 203 personer fått anstånd.

– Jag tror det kan ha att göra med att pandemin fått hushållen att bli vana med att ställa om sin ekonomi. Och det vi i branschen säger om att lämna anstånd är att det är en kortsiktig lösning. Har man svårt att betala den här månaden blir det oftast inte lättare nästa, säger Sven Granlund.

Han tror dock att elbolagen kommer att se en stor ökning av såväl samtal från kunder som ansökningar om anstånd när förfallodatumet för decemberfakturorna löper ut.

– Jag är orolig för det.

Utökat sin kundservice

På Skellefteå kraft har man beviljat anstånd för två miljoner kronor under januari, vilket är en dubblering från en miljon kronor i januari i fjol. Robert Andersson, avdelningschef för kundutveckling på Skellefteå kraft, säger att det inte behöver betyda att fler beviljats anstånd från sina fakturor utan att ökningen kan ha att göra med den höga prisökningen.

Elbolaget har dock utökat sin kundservice för att kunna möta alla frågor från kunder.

– Kunderna ställer mer frågor nu. De flesta vill helt enkelt förstå vad det beror på att elen har blivit så dyr och hur marknaden funkar, säger Robert Andersson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.