Allt fler bostadsköpare känner sig lurade av fastighetsmäklare. Ifjol anmäldes 416 mäklare i Sverige till Fastighetsmäklarinspektionen, vilket är fler än dubbelt så många som år 2000.
SVT Nyheter Västerbotten rapporterade i går om hur boende på Symfonivägen i Umeå känt sig lurade.
– Skulle jag ha valt i dag så skulle jag nog inte ha köpt det här, säger radhusägaren Christopher Olsson till SVT Nyheter Västerbotten.
Se mer: Tvingas gå lustigt i huset efter byggslarv
Många kritiska mot mäklares lockpriser
Thomas Carter är kommunikationsansvarig på Fastighetsmäklarinspektionen och han menar att ökningen av anmälningar mot mäklare beror på en hetsig bomarknad.
– Det är väldigt hetsigt när det gäller att avsluta affärerna snabbt. Om man tittar på orsakerna till anmälningarna så hamnar pris vid marknadsföring i topp. Många bostadsköpare anser alltså att mäklaren satt ett för lågt utgångspris för att locka fler budgivare, säger han.
Enligt honom är det standard att priserna går upp med 10 procent från utgångspriset, men han menar att det har blivit allt vanligare att priserna kan gå upp så mycket som 80-90 procent.
Mäklare som varnas har inte ökat lika mycket
I Västerbotten anmäldes fem fastighetsmäklare under fjolåret. De flesta fallen handlade om att mäklaren satt låga lockpriser, tagit ut hög provision och haft brist på omsorg i sitt agerande.
Läs även: Husägarnas gräsmatta blev bara 32 centimeter
Trots att anmälningarna mer än fördubblats de senaste 16 åren har antalet varningar som delats ut till mäklare knappt ökat. År 2000 varnades 46 mäklare och i fjol var samma siffra 53.
– Det finns massa orsaker till varför man är missnöjd med mäklarens agerande, men mäklaren ges alltid en chans att yttra sig över den kritik som riktats mot mäklaren. Är det så att ord står mot ord så blir det inte någon kritik eller varning som kan delas ut, säger Thomas Carter.
Så anmäler du om du är missnöjd med ditt fastighetsköp
Vart vänder man sig om man är missnöjd med sitt bostadsköp? Det beror på. Här har vi listat vart du kan vända dig, beroende på vad inom fastighetsaffären du är missnöjd med.
Fastighetsmäklarinspektionen: Hit vänder du dig om du är missnöjd med mäklarens agerande och hur den skött sitt jobb. Till exempel om du anser att de använt sig av lockpriser, tagit ut för hög provision eller uppträtt partiskt i affären. Din anmälan kan leda till att mäklaren får en erinran, en varning eller till och med blir avregistrerad som mäklare.
Allmänna reklammationsnämnden: Hit vänder du dig om du är missnöjd med mäklarens tjänst eller affären mellan köparen och säljaren och vill ha ersättning eller pengar tillbaka. ARN:s beslut är endast rekommendation om hur tvisten ska lösas och inte tvingande. För att få ett tvingande beslut måste man gå till domstol.
Mäklarsamfundet: Det här är branschorganisationen för fastighetsmäklare. Hit vänder du dig om det uppstått en tvist eller du är missnöjd med något som gäller fastighetsaffären, men du inte vet vart du ska vända dig. Mäklarsamfundet har en kundombudsman vars jobb är att ge råd och stöd vart du ska vända dig beroende på vad du är missnöjd med.
Så många fastighetsmäklare anmäldes
Siffrorna avser hur många fastighetsmäklare i Sverige som anmäldes det aktuella året. Siffran inom parentes avser hur många mäklare som fick en varning det aktuella året.
År Antal anmälningar Antal varningar
2000 205 46
2001 224 42
2002 221 56
2003 249 37
2004 283 43
2005 260 47
2006 272 39
2007 367 42
2008 335 72
2009 272 61
2010 307 59
2011 308 87
2012 288 86
2013 259 45
2014 303 62
2015 378 65
2016 416 53
Källa: Fastighetsmäklarinspektionen