Nextjet svarar för en betydande del av flygtrafiken till norra Sverige. Bolaget flyger till en rad flygplatser, framför allt i Norrlands inland. Men bolagets ekonomi har varit ansträngd under flera år. Den bilden förstärks av den årsredovisning som precis blivit offentlig.
Trots att företaget under de senaste åren har försökt pressa sina kostnader blev förlusten under förra året 18 miljoner kronor och företaget siktar på att ta in nytt kapital för att klara upp situationen.
LÄS MER: Trasigt flygplan utförde fem flygningar
Företagets revisor är inte övertygad om bolagets förmåga att klara sig ur sina ekonomiska bekymmer. I en ovanligt skarpt formulerad kommentar skriver revisorn att ”det finns väsentliga osäkerhetsfaktorer som kan leda till betydande tvivel om bolagets förmåga att fortsätta sin verksamhet”.
Revisorn anmärker också på att företaget vid upprepade tillfällen släpat efter med betalningen av bland annat moms och arbetsgivaravgifter.
Tror trenden kan vända
Företagets pressansvarige Henning Lindberg svarar i en kommentar att man tror sig kunna vända trenden.
– Bolagen och dess affärer har goda utsikter men har genomgått många tuffa utmaningar det senaste året. Det finns även framåt ett antal utmaningar som bolagen redan nu ser men är fast beslutna att ta sig an. Det handlar såväl om en uppdatering av flygplansflottan som hanteringen av en eventuell flygskatt. Bolagen planerar att lansera ny trafik på nya marknader där bolagen kan etablera sig i större omfattning, skriver Lindberg.
– De nya ägarna har under året tillskjutit kapital genom lån och dessutom planeras flera flygplansaffärer att genomföras för att ytterligare stärka kassan och därmed även uppdatera 70-stolarssegmentet i bolagens flotta. Utöver detta syns en positiv trend i passagerarutvecklingen under året.
”Små passagerarvolymer”
När det gäller de långsiktiga problemen för företaget så menar Lindberg att det finns speciella problem för ett bolag som flyger till destinationer där antalet passagerare är litet.
– Nextjet verkar i och på destinationer med små passagerarvolymer vilket gör att intäkter från förhållandevis få flygningar med få platser ska bära kostnader för löner, flygplan och andra fasta kostnader samt bidra till en rimlig lönsamhet. Bolagen har således svårt att nå en hög produktivitet och nyttjandegrad av sina resurser. Detta tillsammans med snabbt rörliga bränslepriser och valutakurser har gjort att resultaten inte nått upp till ställda förväntningar, skriver Hnning Lindberg och fortsätter:
LÄS MER: Skulle flyga med dottern – möttes av stängd flygplats
– Bolagen har jobbat och jobbar med att höja nyttjandegraden och produktiviteten genom fler egna linjer samt flygproduktion åt andra kunder. Dessutom har bolagets kommersiella avdelning förstärkts med såväl personella resurser som system för att nå en högre beläggningsgrad och intäkt på befintliga linjer. Vi kan konstatera att tillväxten är positiv på flertalet linjer, exempelvis Sundsvall – Göteborg, Jönköping – Arlanda och Kramfors – Arlanda, vilket är ett glädjande bevis på att den kommersiella strategin ger resultat.