Efter inslaget om utbildningen yrkessvenska i Skellefteå i Västerbottensnytt, så har leverantören Movant beslutat att tillfälligt stänga ned utbildningen, med ambitionen att den ska starta om igen efter nyår.
Det är Arbetsförmedlingen som köpt utbildningen som kostar närmare 200 000 kronor per månad. Inte heller Arbetsförmedlingen har uppfattat att problemen med utbildningen var så stora. Nu går man vidare och granskar avtalet.
När Västerbottensnytt träffade Arbetsförmedlingens chef Anna Viklund i Skellefteå i fredags var hennes bild att utbildningen fungerade bra trots att det fanns en del problem.
– Möjligtvis finns det enstaka personer som har varit missnöjda men vi har en löpande dialog med leverantören vilket innebär att vi fångar upp den här typen av signaler, sade Anna Viklund.
Får inte vad man beställt
Frågan är vad Arbetsförmedlingen menar med att fånga upp signaler. När Homayon Karimteherani har ett möte med sin handläggare, konstaterar handläggaren att:
– Om jag tittar på de här häftena och så tittar jag på planen vad jag har gjort för beställning så är det ju inte det jag har beställt.
Hon anser alltså att Arbetsförmedlingen köpt en utbildning som, i det här fallet, Homayoun Karimteherani inte får.
De två arbetsförmedlarna på mötet verkar också överens om att det finns fler problem och konstaterar att lärarna vid utbildningen är överbelastade.
”Helt annan bild”
Arbetsförmedlingen har agerat på så sätt att man hanterat enskildas klagomål, och dessutom har man sett till att det nu rekryteras en tredje lärare till utbildningen. Men efter att ha sett inslaget i Västerbottensnytt, säger arbetsförmedlingschefen idag så här:
– Det jag känner är väl kanske att det här ger en helt annan bild än den vi kanske hade och det känns ju som att vi inte fått det vi har beställt.
Hon berättar att Arbetsförmedlingen i Skellefteå har inlett en dialog med avdelningen för upphandling vid huvudkontoret i Stockholm.
– Det är där man måste göra bedömningen om det här handlar om ett avtalsbrott, den bedömningen kan inte vi göra, säger arbetsförmedlingschefen och fortsätter:
– Sedan kan man ju vara självkritisk och säga att vi kanske borde ha tagit kontakt med upphandlingsavdelningen tidigare.
Ser inte misslyckande
Ändå vill hon inte se detta som ett misslyckande eftersom det finns elever som är nöjda med utbildningen.
– Däremot finns det alltid något att lära sig av alla sådana här situationer som uppstår och det tror jag vi kommer att göra. Vi kommer att ta tag i vissa frågor internt; till exempel hur vi hanterar de klagomål som kommer till oss.
Hon påpekar också att det verkligen är viktigt att de som på olika sätt har synpunkter, verkligen hör av sig till Arbetsförmedlingen och berättar det.
– Vår målsättning är ju naturligtvis att vi ska kunna erbjuda bra utbildningar som på ett bra sätt kan ge goda möjligheter att komma närmare ett arbete.