Det som började så blygsamt med en enkel produktion och låg budget har förvandlas till en enorm succé.
28-åriga David Sandberg från Umeå har tidigare jobbat med reklamfilm och musikvideor för bland andra Tove Styrke och Caotico. Han var sugen på att göra något nytt och gick till ritbordet för att förverkliga en dröm – att göra en skruvad 80-tals film. Men inte i sina vildaste fantasier hade han kunnat ana vad som skulle komma att hända.
– Det är helt fantastisk, helt overkligt hur bra det har gått, verkligen. Inte ens mitt drömläge var så här bra, säger David Sandberg.
Filmade allt i Umeå
Han började själv men har efter projektets gång fått mer och mer hjälp. Han spelade in allt material i Umeå med hjälp av kompisar och bekanta, till stor del framför en så kallad greenscreen. Här kan du läsa mer om handlingen i den galna filmen.
Efterarbetet den stora utmaningen
Inspelningen gick hyfsat fort och det var inte den som var det svåraste i jobbet. Den stora utmaningen var efterarbetet. Det handlar om att snygga till filmen lägga till specialeffekter och färdigställa filmen. Till det här behövde David Sandberg pengar, och inte lite pengar heller.
– 200 000 dollar (cirka 1,8 miljoner kronor) var realistiskt för att få klart filmen och göra den bra.
Sökte pengar på nätet
Hur gör man då för att få ihop sådana mängder pengar? Det Sandberg och hans kompanjoner gjorde, var att starta en så kallad crowdfunding-kampanj på nätverket Kickstarter. Crowdfunding innebär att initiativtagarna presenterar sitt projekt och ber om allmänhetens bidrag för att förverkliga sin dröm. I gengäld får gemene finansiär något tillbaka, mindre belöningar för mindre bidrag och stora belöningar för stora bidrag. Den största belöningen, som kostade bidragsgivaren 93 000 kronor, var en ”stor roll i filmen som Kung Furys före detta partner”.
– Förhoppningsvis är han hyfsat på skådespeleriet. Jag får ta till mina regi-skills och göra det bästa av det helt enkelt. Han är från USA och det känns bra, säger Sandberg och skrattar.
Exploderade
När han lade ut förfrågan om bidrag från allmänheten och trailern till filmen blev den viral direkt. Sidvisningarna på filmtrailern ökade lavinartat och folk skänkte pengar i drivor. Kändisar och icke-kända twittrade och delade informationen på Facebook och medier över hela världen skrev om fenomenet.
– Jag tänkte att det skulle vara en liten skara människor som skulle gilla det väldigt mycket. Jag förväntade mig inte alls att det skulle explodera på det här sättet.
– Det verkar vara helt i tiden. Alla 80-talister har gått bananas. Det är väl nostalgigrejen, att det är väldigt galet, crazy och kul förhoppningsvis. Det här var inte min förväntan alls.
”Adrenalinkick”
Insamlingen har nu pågått i 30 dagar och slutar klockan 16.47 på lördag.
Du var rätt chockad i början, har det hunnit lägga sig nu efter 30 dagar?
– Nu har jag börjat kunna sova i alla fall, jag kunde inte sova första veckan alls. Det var en adrenalinkick och jag var extremt peppad. Jag somnade men vaknade till efter någon timme, det räckte för att jag skulle få en kick av att ”det här händer”. Då gick det inte att somna om. Jag satt vaken och kollade på internet vad som hände och styrde möten. Det gick inte att somna om helt enkelt.
– Det är fortfarande lite overkligt faktiskt. Men det känns väldigt bra.
”Få ordning på kaoset”
Nu har David Sandberg en agent som hjälper honom med kontakter i USA. Hans producent har just kommit hem från Sundance-festivalen där flera möten om samarbeten hållits. Sedan bär det av till Stockholm för ännu fler möten.
– Nu är det bara att få ordning på kaoset och sedan börja filma igen.
80 procent av filmen är redan filmad. Nu återstår att filma klart och sedan släppa 30-minutersversionen av filmen på nätet. Filmandet planeras till mars eller februari och filmen ska släppas någon gång under 2014.
Långfilm kan bli verklighet
Ett tillägs-mål som lades till efter att insamlingen visade sig gå så bra var att göra en långfilm om de lyckades samla in en miljon dollar. Nu nådde de inte hela vägen till den drömsiffran men Sandberg utesluter inte möjligheten att lansera en långfilm ändå.
– Precis, det finns möjligheter, det känns lovande med de vi pratat med hittills. Nu försöker vi bara ha fler möten med folk och se hur vi kan gå till väga. Jag tror absolut att det går att fixa ändå, jag är hoppfull.
– Även om det inte blir en långfilm är jag överlycklig. Helt sinnessjukt vad bra det gått!
Resultatet efter succén
- Över 4 miljoner insamlade kronor genom crowdfunding (606 000 dollar). Vid mätningen på fredag kväll.
- Svenskt rekord i Kickstarter-kampanjer enligt Infotech Umeå.
- Närmare 6,5 miljoner visningar av trailern på youtube.
- Över 12 000 tweets med orden ”Kung Fury”. Bland annat från superstjärnan Elijah Wood.
- Besök i morgonsoffor och inslag och artiklar över hela världen. Bland annat i Italien, Kina, Brasilien, Spanien, England, Japan, Ryssland och Tyskland.
- Förfrågningar från branschprofessionella från bland annat Hollywood. En ny agent som även anlitas av bland andra Quentin Tarantino och Steven Spielberg.
- 14 000 inkomna mejl rörande projektet.
- Hundratals telefonsamtal (vilket fick honom att ta bort sitt telefonnummer från telefonupplysningssajterna).