Hör Katrin Normark Jonsson, affärsutvecklare på Åsele näringslivsstiftelse, berätta om planerna för flygfältet: ”Vi vill att det här ska bli ett testcenter, inte bara för drönare, så att vi får hit fler människor.” Foto: Jan Färingö/SVT

Nu rustas flygfältet i Åsele upp – blir testsajt för drönare

Publicerad

I Åsele tas nu nya steg i satsningen på tester av drönare och elflyg. Nu renoveras flygterminalen vid flygfältet Genlanda och blir en satellitsajt till Örnsköldsvik. Bland annat kommer det lilla flygledartornet att få ny teknik för att fjärrstyra stora drönare.

Inom ett år är det meningen att Luftfartsverket ska börja testa stora fjärrstyrda drönare i ett samarbetsprojekt mellan Örnsköldsvik, Storuman och Åsele näringslivsstiftelse. Prototypen som ska utvärderas heter Katla 25 och är en 2,5 meter bred drönare som kan frakta 10 kilo och som flyger med en hastighet av 250 km/tim. Det finns också planer på att i framtiden testa större elflygplan som kan ta upp till 15 passagerare.

Drönare mellan Åsele och Fredrika

Ett annat projekt är drönarflyg mellan Åsele och Fredrika. Det är räddningstjänsten och hemsjukvården som ska prova att transportera gods med en Katla 25 i ett samarbetsprojekt mellan Åsele näringslivsstiftelse och den svenska drönartillverkaren Katla Aero.

— Det är ett covid-19 projekt där vi kommer att flyga lättare laster som till exempel skyddsutrustning och covidtester mellan Åsele och Fredrika. Det kommer förhoppningsvis igång i vår och det känns jättespännande, säger Katrin Normark Jonsson, affärsutvecklare på Åsele näringslivsstiftelse.

Luftfartsverket och Glesbygdsmedicinskt centrum driver också ett liknande projekt i Storuman där medicinprover flygs ut till hälsorummet i Slussfors.

I videoklippet kan du se Sveriges kanske gulligaste flygplats och höra mer om Åseles högtflygande planer.

Elflyg kan hjälpa glesbygd att behålla service

I forskningprojektet EDIS (elflyg och drönare i samhällets tjänst) undersöker Luftfartsverket om drönare och elflyg kan förbättra samhällsservicen i glesbygdsområden. Navet i projektet är Luftfartsverkets nya testanläggning LVF Aviation Research Center (LARC) i Örnsköldsvik. LARC beräknas kosta mellan fem och tio miljoner och utvecklas med stöd av innovationsmyndigheten Vinnova och Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.