Drönarbild över företaget Northwolts batterifabrik i Skellefteå.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Pensionsjättarna storinvesterare i hackande batterifabriken. Foto: SVT

Bakslag och miljardförluster – här är orosmolnen över Northvolt

Uppdaterad
Publicerad

Mångmiljardprojektet Northvolt har drabbat kommuninvånare, kunder och investerare med en räcka bakslag och svikna löften. Den senaste tiden har de kommit slag i slag.

I Borlänge lovade Northvolts grundare och vd Peter Carlsson kommunalrådet och invånarna en ny batterifabrik efter Stora Ensos nedlagda pappersbruk. Jobbmässa ordnades, bostäder projekterades. Produktionen skulle komma igång i år.

Men projektet sköts upp i två år. Och förra måndagen blev Borlänges kommunalråd uppringd av Northvolt med beskedet att fabriken inte blir av alls.

Dödsfall bland Northvolt-anställda i Skellefteå

Försenade batterileveranser

I juli 2020 beställde BMW batterier för drygt 20 miljarder kronor från Skellefteåfabriken som snart skulle vara igång. Leveranserna skulle börja i år. Men i förra veckan avbeställde plötsligt BMW batterierna. Enligt tyska Handelsblatt var skälet att produktion och leveranser har försenats med två år.

Northvolts och BMW uppger att de nu fokuserar på att utveckla nästa generations bilbatterier gemensamt i stället.

I oktober förra året väckte chefen för Scania uppseende när han meddelade på ett investerarmöte att lastbilsföretaget hindrades från att sälja eldrivna lastbilar av förseningarna i batterileveranser från Northvolt. Scania är en av världens ledande lastbilstillverkare och en viktig aktör i hela den globala omställningen till fossilfria transporter.

Produktionen ännu inte i full gång

Produktionen i Skellefteå skulle enligt de ursprungliga planerna och löftena från grundaren vara i full gång i slutet av 2023. Hösten 2022 meddelade han att det i stället skulle bli under 2024.

Det senaste budet nu är 2025. Förklaringen enligt bolaget är att produktionen är mycket komplex.

Under tiden rullar miljarderna. Bolaget är inte börsnoterat och därför är resultatrapporterna under pågående räkenskapsår hemliga, men enligt Dagens Industri som enligt egen uppgift har tillgång till den senaste blev förlusterna under januari till september 2023 elva miljarder kronor.

Nya investeringar kan behövas

Förluster de första åren ingår i planen i stora industriprojekt som detta. Men läget förvärras när planerade intäkter uteblir. I början av året fick Northvolt in 52 miljarder kronor i lån, men nya pengar från aktieägarna kan också behövas snart.

Scania har dock fått fler batterier från Northvolt under våren, och enligt bolaget har produktionen ökat så mycket att 3 000 anställda i Skellefteå fick presentkort för 10 miljoner att använda i stadens butiker.

SVT har sökt Peter Carlsson för en intervju men fått nej.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dödsfall bland Northvolt-anställda i Skellefteå

Mer i ämnet