I miljökonsekvensbeskrivningen tas flera risker och möjliga konsekvenser av batterifabriken upp. Till exempel vattenförbrukningen. Det kommer att användas mycket vatten, både i tillverkningsprocessen och till kylning.
Planen är att vattnet ska tas från Skellefteälven där befintlig infrastruktur som befintliga ledningar kan användas. Northvolt för diskussioner med Skellefteå Kraft om att använda Hedensbyverkets ledningar och pumpar.
Utsläpp av metallpartiklar
En annan sak som diskuteras i miljökonsekvensbeskrivningen är transport och buller. De flesta transporter till och från fabriken kommer att ske med tåg. Även utsläppen har ett eget avsnitt, utsläpp av både stoft i form av metallpartiklar och ammoniak kommer att ske. Risk för allvarliga kemikalieolyckor behandlas också, hur de kan förebyggas och begränsas.
Området där Northvolt planerar att bygga sin fabrik är riksintresse för järnväg, då Norrbotniabanans anslutningskorridor till Skelleftehamn finns med, så det måste tas hänsyn till vid bygget. Området används dessutom idag för rekreation, och det för Northvolt diskussion med boende om hur de kan kompenseras.
Företagets planerar för att börja bygga fabriken sommaren 2018, men om det går beror på hur det går med ansökan.