Sträckan Mo i Rana, Skellefteå till Vasa har bra förutsättningar för batteriproduktion säger Uppsalaforskaren. En hel värdekedja för tillverkningen finns i regionen, framförallt klimatsmart el.
– Det finns uppenbara konkurrensfördelar jämfört med andra regioner i Europa. Vill man tillverka gröna batterier med lågt fotavtryck är det här ett bra ställe att lägga sin verksamhet, säger kemiprofessor Daniel Brandell.
Vad de största fördelarna är i batteribältet kan du se i klippet.
Saknas tusentals ingenjörer
Men det finns också klara utmaningar. Som transporter till biltillverkarna vars fabriker ofta ligger långt från norra Skandinavien.
Han förutspår också att det blir en prövning att hitta, eller locka, personer med rätt kompetens.
– Hela den här regionen måste kliva fram ordentligt. Det handlar om tusentals ingenjörer som ska utbildas, säger Daniel Brandell.
Fler fabriker
Nortvholt och Freyr är de två företag som är i startgroparna för batterifabriker i batteribältet.
Det finns plats för båda dem och många fler batterifabriker i Europa under lång tid framöver, spår Daniel Brandell.
– De har en liten skillnad i den typen av processkemi som man använder sig för att tillverka batterierna. Vilken som är bäst kan jag inte svara på. Det tror jag inte att någon kan.